saab 900 16v turbo
- tommybi
- Posts: 250
- Joined: 28 Nov 2012, 19:42
- Location: Sarpsborg
- Contact:
saab 900 16v turbo
Hei. har kjøpt meg en saab 900 turbo 2.0 16v 1990 mod automat, soltak, er helt grønn på disse bilene , noen som har mere erfaring ? noen barnesykdommer på disse motor og ikke minst rust ,hvilke steder er det mest vanligt med rust på disse ? spør kansje dumt men kan bare spørre da , alle tips om bilen er bra . mvh tommy
Last edited by tommybi on 31 Oct 2013, 18:57, edited 2 times in total.
saab v4 1976, saab 96 2takt soltak 1961,saab 96 2 takt 1966, saab 96 2takt 1965, saab 99 4 speed. 1982.saab 99 5speed 1982
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: saab 900 16v turbo
Gratulerer med enda en Saab!
Innfestingen til bærearmene foran og ved drivakseltunnelene er vanlige rustfeller.
Gulv og rundt tank/baggasjeromsgulvet.
Bærearmene er også utsatt og vanskelige å få tak i nye.
(Har en delebil der disse der bra ut)
Innfestingen til bærearmene foran og ved drivakseltunnelene er vanlige rustfeller.
Gulv og rundt tank/baggasjeromsgulvet.
Bærearmene er også utsatt og vanskelige å få tak i nye.
(Har en delebil der disse der bra ut)
- tommybi
- Posts: 250
- Joined: 28 Nov 2012, 19:42
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: saab 900 16v turbo
Takk morten, har du bærearmene løse eller må dem demonteres fra bil? mvh tommy
saab v4 1976, saab 96 2takt soltak 1961,saab 96 2 takt 1966, saab 96 2takt 1965, saab 99 4 speed. 1982.saab 99 5speed 1982
- 900C-LPG
- Posts: 3240
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: saab 900 16v turbo
Dørene ruster ofte in underkanten og særlig på insiden ved gummilistenene, rundt frontruten, ved 3 og 5 dørs Combi-Coupé ofte ved undersiden av bakruten, særlig vis det er montert en spolier bak som sitter rett under vinduet (det er også levert andere typer spoilere bak, menn de ser mann ikke så ofte), er det en Aero-utgave så kunne det ruste bak "Aero-platene", ved 4dørs Sedan og 5dørs Combi-Coupé på dørene der hvor den store og lille ruten sitter i dørene, under batteriet og/eller vindusspylervæskebeholderen vill det også ruste, da bjelken og platen under radiatoren/framste støtfanger og til slutt ved den øvreste infesttingen av de bakreste støtdemperene. Hermed er listen som Morten S startet blitt mye lengre og ikke skrekk av alle nevnte punktene, fordi det sjeldent er sånn at alle nevnte punkter samtidlig ville ruste p♪4 en bil (SAAB90/SAAB99SAAB900), menn jeg har sett eksemplarer som rustet på alle eller de fleste av nevnte punktene.
Hvis du har en pen bil og helst med så lite rust som mulig, da har du kjøpt en fantastisk bil. Gratulerer med bilen og jeg håper for deg at du/dere kunne kjøre mange fine og problemfrie mil!
Hvis du har en pen bil og helst med så lite rust som mulig, da har du kjøpt en fantastisk bil. Gratulerer med bilen og jeg håper for deg at du/dere kunne kjøre mange fine og problemfrie mil!
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- tommybi
- Posts: 250
- Joined: 28 Nov 2012, 19:42
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: saab 900 16v turbo
Takk for svar , nei dette er ikke noe pent exenplar trur vi sier en utfordring , kjenner igjen punktene dere nevner her har tatt en rask oversikt når den blev kjøpt så min har dem fleste rust punktene dere nevner , så det er vell bare og begynne og demontere bil , men den får vente på tur
saab v4 1976, saab 96 2takt soltak 1961,saab 96 2 takt 1966, saab 96 2takt 1965, saab 99 4 speed. 1982.saab 99 5speed 1982
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: saab 900 16v turbo
Dersom du har intercooler, er denne lett synlig rett bak venstre hovedlykt Om du ikke har dette, er bilen din såkalt LTT (lavtrykksturbo), som mangler APC og IC. I så fall kan dette ettermonteres, for å øke effekten fra ca 145hk til ca 175
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: saab 900 16v turbo
Grattis med 900 Turbo! Creme la de creme!
Rust, tja, veldig mange plasser det kan ruste. Om det er ikke er nevnt, så sjekk hjulbuene bak inni reservehjulsbrønnen, bunnen av bagasjeluka, innfestningene til hanke og låsmekanisme på bakluka, kanalene i hjulbuene bak (dette kan sjekkes om du løfter opp baksetet). etc etc, lista er stor.
Men det er logisk, sjekk stedene der vann kommer til, så er det ikke vanskelig å se. Gå inn med krom nakke og sveiseapparat, sveis og reparer og peis på med masse antirustmailing o.l. Det vil hjelpe meget godt
Ellers så løsner taktrekket seg etterhvert, typisk med disse bilene. Bytt ut instrumentpærerene (T10 Wedge) med LED-pærer, plastikken rundt instrumentbelysning blir deformert og dårlig etterhvert pga varmen fra glødepærene. www.diodhuset.se har noen fine LED-pærer.
Det er som regel rust som tar knekken på disse bilene. Maskineriet i disse bilene er bombesikre. Girkassene er et svakt punkt, men behandler man kassa fint, så varer den lenge den og! Men jeg har ikke peil på hvordan automatkassene er i disse bilene.
Fyr på med storservice på bilen i første omgang. Oljeskift på alt, filterbytte, ny servoolje, ny kjølevæske, bytt vakuumslanger og mansjettet på innsugsmanifolden, bytt luftfilter, med andre ord, alt, hehe. Ellers så er bilen lett og grei å jobbe med. Alt er logisk og fint plassert.
Rust, tja, veldig mange plasser det kan ruste. Om det er ikke er nevnt, så sjekk hjulbuene bak inni reservehjulsbrønnen, bunnen av bagasjeluka, innfestningene til hanke og låsmekanisme på bakluka, kanalene i hjulbuene bak (dette kan sjekkes om du løfter opp baksetet). etc etc, lista er stor.
Men det er logisk, sjekk stedene der vann kommer til, så er det ikke vanskelig å se. Gå inn med krom nakke og sveiseapparat, sveis og reparer og peis på med masse antirustmailing o.l. Det vil hjelpe meget godt
Ellers så løsner taktrekket seg etterhvert, typisk med disse bilene. Bytt ut instrumentpærerene (T10 Wedge) med LED-pærer, plastikken rundt instrumentbelysning blir deformert og dårlig etterhvert pga varmen fra glødepærene. www.diodhuset.se har noen fine LED-pærer.
Det er som regel rust som tar knekken på disse bilene. Maskineriet i disse bilene er bombesikre. Girkassene er et svakt punkt, men behandler man kassa fint, så varer den lenge den og! Men jeg har ikke peil på hvordan automatkassene er i disse bilene.
Fyr på med storservice på bilen i første omgang. Oljeskift på alt, filterbytte, ny servoolje, ny kjølevæske, bytt vakuumslanger og mansjettet på innsugsmanifolden, bytt luftfilter, med andre ord, alt, hehe. Ellers så er bilen lett og grei å jobbe med. Alt er logisk og fint plassert.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- tommybi
- Posts: 250
- Joined: 28 Nov 2012, 19:42
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: saab 900 16v turbo
Da blir det prosjekt tråd på 900turbo om ca 1 år hehe må bli ferdig med v4 prosjektet først . blir mye jobb på 900 men hva gjør man ikke for og beholde 1 saab på veien jeg har kjøpt 16 tom superaero felger til henner og aero kjol pakke så dette blir nais . har altid synes en strøken 900 er pene biler . så ut med motor og strippen helt invendig ,så jeg kommer til bake til prosjektet når jeg begynner , blir morro dette trur jeg . tenkte og selge denne bil men ingen som ville kjøpe .så da blir det og hive seg på resturering , nydelige biler dette og da
saab v4 1976, saab 96 2takt soltak 1961,saab 96 2 takt 1966, saab 96 2takt 1965, saab 99 4 speed. 1982.saab 99 5speed 1982
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest