Den 6. Juni kjøpte jeg min første bil, en 1991 Saab 900 Turbo 16. Bilen har vært avregistrert siden 2005(!) og bilen har stått ute mer eller mindre. Dette har medført til masse rust. Alt av oppheng må byttes/restaureres. Skjermene, spesielt høyre framre har lidd mye av denne metallpesten. Lakken har mistet sin glans for lengst og det er til og med fingermerker som har blitt etsa fast i lakken. Heldigvis er maskineriet i orden, bortsett fra litt gamle slanger og vakuumlekkasje. Bilen har en godt oppfulgt service historikk. Interiøret var overraskende godt tatt vare på, ingen flekker eller hull som har betydning, men taket har seget litt i stoffet. Nesten alt av det elektriske funker 100%, bortsett fra vindusmotorene, disse går VELDIG tregt opp og ned. Men uansett, så er jeg fornøyd med kjøpet, jeg vil ha en klassisk Saab 900 Turbo, gidder ikke å kjøre rundt i franske puddingbiler, tyske koffertbiler eller dølle japanske biler (min mening!), hehe.
Tja, litt om meg da, jeg er 25år mann (12år i sinnet) og bor i Arendal, og jeg fikk lappen 23. desember 2011 (ja, skulle ha fått lappen leeeeeeeenge før det, men sånn er det), jeg har litt teknisk innsikt, men bilmekking er helt nytt for meg. Men dette er en gyllen mulighet for meg å lære litt om bil og bilmekking, så dette synes jeg er helt ålreit
Dette er et budsjetts restaureringsprosjekt og alt arbeid med bilen er har blitt gjort under et 6x3m partytelt. Her er noen utvalgte bilder ;
Slik så den ut når jeg kjøpte den, masse rust på de typiske OG900 steder, samt aluminiumstæring på kritiske komponenter.
Så ikke bra ut!
Sliten bakaksel, men reddbar!
Rusta helt bort!
Hjemmemekka motorheis, veldig mye improviseringer ble gjort under restaureringa
Interiøret var i god stand, bare en liten rens, så var det godt som nytt!
Tært!!
Sveiset på nye hubber
Diverse deler pusset ned og malt med Arcanol, 2-3 strøk. Det har gått over 8 liter med Arcanol på denne bilen.
Overhalt bakstilling
Rep-arbeid
Jupp, masse Arcanol maling
Rusta karosserihull
Fikk tak i et brukt Aerokit
Reparert skjerm, jukset litt som Ingrid Espeli, men skjerm er supersterk, flere lag med epoksi og duk, samt forsterket glassfibersparkel
Reparert karosserihull
Ferdig reparert og malt motorrom
Tectylert undersida, samt kanaltectylering
Motoren gir et godt inntrykk at den er god stand, ingen ulyder og starter lett, ingen blå eller hvitrøyk fra eksos
Rust på panser
Reparert panser, ingen sveis, fylte igjen hele hullet med epoksi og mikrofiber, det ble knallers, langt bedre enn sveis i dette tilfellet.
Pussearbeid før lakk, LAAAANG jobb!
Ferdig lakka, selvom jeg fikk litt appelsinhud, så er jeg fornøyd med resultatet, spesielt under omstendighetene og at lakkjobben totalt kosta meg 2500kr. Bilen skal rubbes og poleres til våren
"Garasjen" hehe
Interiør på plass igjen
Bilen nede på bakken igjen
Nå må forstillingen justeres og bilen må inn på EU kontroll!
Oppstart av bilen :
http://www.youtube.com/watch?v=vFOngSEjKyA&feature=plcp
Latsaab 900 Turbo
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Latsaab 900 Turbo
Last edited by kanonjon on 23 Mar 2013, 23:58, edited 1 time in total.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Jeg har jo fulgt denne tråden på STCN, og jeg må si du har vært god å stå på Det er kanskje lett i starten, men det blir vel ofte vanskeligere å holde motivasjon oppe over tid når prosjektene drar ut og nye problemer dukker opp. Ser fram til å se dette prosjektet fullført!
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Takk for det!
Men alt det harde arbeidet har jeg fått igjen for nå!
Bilen går som et uvær og sitter klistra på veien, er en FORNØYELSE å kjøre!!
Men alt det harde arbeidet har jeg fått igjen for nå!
Bilen går som et uvær og sitter klistra på veien, er en FORNØYELSE å kjøre!!
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Beklager for litt dårlig med updates i det siste. Kommer en del bilder nå
Bilen er nå EU godkjent og har nå skilter! I ettertid så har jeg montert og fikset litt småting på bilen.
Bytta alt av dashbordpærer, bortsett fra instrumenter. Ser veldig bra ut nå!
Instrumenter fra Biltema, billig, greit og kult! Oljetemp, oljetrykk og volt!
Installerte grøftelys idag, veldig fornøyd! Ser bra ut
Bilen er nå EU godkjent og har nå skilter! I ettertid så har jeg montert og fikset litt småting på bilen.
Bytta alt av dashbordpærer, bortsett fra instrumenter. Ser veldig bra ut nå!
Instrumenter fra Biltema, billig, greit og kult! Oljetemp, oljetrykk og volt!
Installerte grøftelys idag, veldig fornøyd! Ser bra ut
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Jeg har også fulgt deg fra første dag på turboforumet.
Imponerende jobb, og at det er førstegang bil gjør det jo ikke mindre imponerende.
Herlig å se at nok en og900 blir tatt vare på.
Imponerende jobb, og at det er førstegang bil gjør det jo ikke mindre imponerende.
Herlig å se at nok en og900 blir tatt vare på.
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Tusen takk, har fått masse god feedback og støtte, det har hjulpet veldig altså Synes det er veldig artig å være med på et forum (STCN og GSV) der for er likesinnet og har en kjærlighet nichemerket Saab
Det er synd at det er litt få OG900 igjen, men disse hadde jo sine rustproblemer såklart. Men er som du sier, det er godt at det finnes folk som har et hjerte for litt eldre Saaber, er vi som sørger for at disse fantastiske bilene ikke blir glemt!
Det er synd at det er litt få OG900 igjen, men disse hadde jo sine rustproblemer såklart. Men er som du sier, det er godt at det finnes folk som har et hjerte for litt eldre Saaber, er vi som sørger for at disse fantastiske bilene ikke blir glemt!
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Tok en liten "photoshoot" ved Næs Jernverk idag.
Nytt emblem til bilen :
Gjorde dette for humorens skyld
Nytt instrument, lambdamåler. Ser ut som den blender voldsomt, men den gjør ikke det i virkeligheten.
Nytt emblem til bilen :
Gjorde dette for humorens skyld
Nytt instrument, lambdamåler. Ser ut som den blender voldsomt, men den gjør ikke det i virkeligheten.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Update :
I det siste har jeg mistet turbotrykk, magnetventilen var gåen, den ville ikke klakke i det hele tatt og jeg kunne blåse luft igjennom alle røra.
Kanskje jeg tar feil ang. dette, men kan også kjenne et vagt luftrekk fra intercooleren når den står på tomgang. Jeg skal dobbelsjekke dette.
Varmekranen til varmeapperatet lekker, akkurat nå så venter jeg på en ny kran.
Ellers så går bilen fint, hehe.
Jeg har noen oppgraderinger på lur, disse skal installeres om ikke så lenge.
- Større intercooler
- Turbotrykksmåler med tall
- Badekarsspoiler
Og ikke minst, reparere feila med bilen
I det siste har jeg mistet turbotrykk, magnetventilen var gåen, den ville ikke klakke i det hele tatt og jeg kunne blåse luft igjennom alle røra.
Kanskje jeg tar feil ang. dette, men kan også kjenne et vagt luftrekk fra intercooleren når den står på tomgang. Jeg skal dobbelsjekke dette.
Varmekranen til varmeapperatet lekker, akkurat nå så venter jeg på en ny kran.
Ellers så går bilen fint, hehe.
Jeg har noen oppgraderinger på lur, disse skal installeres om ikke så lenge.
- Større intercooler
- Turbotrykksmåler med tall
- Badekarsspoiler
Og ikke minst, reparere feila med bilen
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Lenge siden sist update, tenkte jeg kunne bare gi dere en oppdatering. Prosjektstrådmessig så er jeg mer aktiv på Turbo forumet.
Badekarspoiler og sjalusi
Hvite blinkers
http://www.youtube.com/watch?v=Y5sE2JsYppA
Turbotrykket er fiksa, defekt trykkvakt. Har justert litt på duty cycle og boost på APC-boksen, bilen er en drøm å kjøre.
Badekarspoiler og sjalusi
Hvite blinkers
http://www.youtube.com/watch?v=Y5sE2JsYppA
Turbotrykket er fiksa, defekt trykkvakt. Har justert litt på duty cycle og boost på APC-boksen, bilen er en drøm å kjøre.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16
Blir bare finere og finerer denne her
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest