Ble en tur til Elverum i dag.
Samler deler.......
Motoren skal visstnok være en 145 hk ltt fra 1992, men trodde ikke at disse hadde intercooler og oljekjøler. Denne kom fra bil som har. Noen som vet fakta?
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
SAAB 99 GL, 1983
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Ifølge chassinummeret, er det en 145hk lavtrykker. Er nok ettermontert kjøler og apc i ettertid.
Mvh
Eimund Lunde
Eimund Lunde
-
- Posts: 25
- Joined: 11 Jun 2013, 14:35
- Location: Strømmen, Akershus
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Hei,
Her står en guide på hvordan T5 kan monteres. Det er for OG900, men burde ikke være veldig anderledes enn på denne 99en. Sikkert noe informasjon som kan være nyttig.
http://www.saablink.net/forum/general-c ... 3456-3.htm
Her står en guide på hvordan T5 kan monteres. Det er for OG900, men burde ikke være veldig anderledes enn på denne 99en. Sikkert noe informasjon som kan være nyttig.
http://www.saablink.net/forum/general-c ... 3456-3.htm
Saab 99GL 1977 4-dørs
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Ja, stemmer nok bra, men noen apc var det ikke på bilen. IC fikk jeg med motoren, er av vanlig standard 900 type og i bra stand. Fikk også tilbud om å kjøpe 9000 IC, men fant ut at det kunne bli vanskelig å finne en plass til den.Eimund wrote:Ifølge chassinummeret, er det en 145hk lavtrykker. Er nok ettermontert kjøler og apc i ettertid.
Hvor vanlig er det med oljekjøler på 900 LTT?
Valgte uansett ikke å ta med selve kjøleren siden den var ganske lurvete. Noen som har forslag til oljekjøler og plassering på 99?
Last edited by Kjetil on 20 Feb 2014, 00:47, edited 1 time in total.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Takk for link!QuantumII wrote:Hei,
Her står en guide på hvordan T5 kan monteres. Det er for OG900, men burde ikke være veldig anderledes enn på denne 99en. Sikkert noe informasjon som kan være nyttig.
http://www.saablink.net/forum/general-c ... 3456-3.htm
Har funnet en del tips og diskusjoner om ettermontering av Trionic. Ikke minst i UK er det også populært å installere på ikke-SAAB motorer.
Kablingene til ECUn varierer visstnok fra årgang til årgang. Et koblingsskjema til riktig årsmodell blir viktig, men det løses nok ved hjelp av den lokale SAAB-professoren http://www.proff.no/selskap/bilkonsult- ... /Z0IBZISX/
Både turbo og ECU er helt nytt for meg (i hvert fall å mekke på selv!)og i søken på kunnskap fant jeg noe virkelig spennende: T5Suite!http://softadvice.informer.com/Trionic_Suite.html
....men det er et stykke fram til jeg skal fordype meg i det, får konsentrere meg om en steinaldertrimmet V4 først.
99n er nesten i daglig drift og fungerer utmerket, og nå har jeg samlet nesten alle delene som trengs for konvertering til 16V Turbo.
Mangler forresten magnetventilen som styrer turbotrykket. Er det noen som har ny eller brukt til salgs, med nødvendige slanger, så er jeg interessert.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Litt av et prosjekt dette fikk byttet mangetventil på min 900 2.0T -95 hos Nordmarkens i Årjäng igår. Kanskje de kan fremskaffe en til deg.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Magnetventilen går å skaffe ny, men koster fort en tusenlapp eller to? Får jeg tak i en brukt håper jeg å spare litt penger. Det går visstnok å reparere de også.
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Er over en uke siden sist jeg var ute å kjørte så jeg skulle ta en liten tur i kveld. Merket det var litt fuktig i bilen...
Hadde det vært på førersiden hadde jeg blitt våt på beina. Tydeligvis en lekkasje som har kommet nå nylig, var tørr og fin i hele høst. Det var ikke annet å gjøre enn å drenere.
Gjorde det samme på førersiden, var litt vått der og. Får sette inn propper når alt har rent ut, få tørket bilen og finne ut hvor vannet kommer inn.
Men det ble en kjøretur/handletur. Lønner seg å følge med på Finn.no. Thule/SAAB sammenleggbart takstativ.
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Hadde det vært på førersiden hadde jeg blitt våt på beina. Tydeligvis en lekkasje som har kommet nå nylig, var tørr og fin i hele høst. Det var ikke annet å gjøre enn å drenere.
Gjorde det samme på førersiden, var litt vått der og. Får sette inn propper når alt har rent ut, få tørket bilen og finne ut hvor vannet kommer inn.
Men det ble en kjøretur/handletur. Lønner seg å følge med på Finn.no. Thule/SAAB sammenleggbart takstativ.
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Last edited by Kjetil on 05 Mar 2014, 15:44, edited 1 time in total.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Når det gjelder magnetventil så kan ecu bygges om så du kan bruke ventil for T7 styring. Den er MYE billigere og mer holdbar
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest