Stilig med oppdatering! Da jeg så bildene av den morkne vulkaniseringen på reimhjulet slo det meg at dette er et fremtidig problem for mange av oss med slike biler. Er ikke dette mulig å få reparert på en eller annen måte på et eller annet mekanisk verksted, eller noe annet? Jeg mener å huske vagt at dette ble gjort på en eller annen Wheeler Dealers-episode, men i England er nok tilbudet på slike tjenester vesentlig større. Men det må da være mulig å finne noen som gjør slikt, enten her eller over der?Kjetil wrote:B212 motoren som jeg bruker ved prøvemonteringen var nok et dårlig valg siden veiva er en drøy cm lenger. Det vil si den stikker lenger ut i framkant av motoren (i bilen blir det da i bakkant[emoji6]) enn det veiva på en B202 gjør. På B212 brukes det derfor en distansering.
Her er samme reimhjul montert på en B202 motor.
Jeg prøvde også det originale reimhjulet fra 99 - B201, men det kommer ikke langt nok inn. Årsaken vises tydelig på bildet nedenfor.
Det er sikkert mulig å få dreid av slik at den delen inn mot blokka blir som på B202, men å finne et nytt eller som nytt reimhjul blir nok vanskelig. Vil ikke satse på et med morken vulkanisering på en ellers "ny" motor.
SAAB 99 GL, 1983
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Har ikke tenkt på dette, men sikkert en mulighet. Gjorde et raskt søk på Google nå, og endte opp med en haug dekkverksteder. Det var ett som skilte seg ut: Winrace Propellers i Froland. Utskifting av gumminav på propeller er vel likt nok?Jorgen wrote: Stilig med oppdatering! Da jeg så bildene av den morkne vulkaniseringen på reimhjulet slo det meg at dette er et fremtidig problem for mange av oss med slike biler. Er ikke dette mulig å få reparert på en eller annen måte på et eller annet mekanisk verksted, eller noe annet? Jeg mener å huske vagt at dette ble gjort på en eller annen Wheeler Dealers-episode, men i England er nok tilbudet på slike tjenester vesentlig større. Men det må da være mulig å finne noen som gjør slikt, enten her eller over der?
Kommer trolig til å velge reimhjul fra 9000/ng900, og da blir ikke problemet like stort for meg akkurrat nå.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Har gått litt videre. Vet ikke hvor mye dette har å si for effekten, men morsomt er det lell[emoji2] Finnes ikke å få kjøpt downpipe/batteribøy til 99, så da er det bare å prøve å lage selv.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 99 GL, 1983
Prøvemonteringen fortsetter. Er en utfordring å finne en god plassering av intercooler.
Synes under frontfanger blir litt dominerende.
Fikk tak i en litt mindre intercooler på ebay.
Men da blir det ikke så lett å flytte radiatoren framover. Skulle gjerne hatt radiatoren et par cm framover for å gi plass til wastegateklokka.
Synes under frontfanger blir litt dominerende.
Fikk tak i en litt mindre intercooler på ebay.
Men da blir det ikke så lett å flytte radiatoren framover. Skulle gjerne hatt radiatoren et par cm framover for å gi plass til wastegateklokka.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests