SAAB 96 1300S
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Kan vi få til noe snart så er det jo glimrende. men jeg synes ikke du skal ha noen dårlig samvittighet. Setter stor pris på all hjelp jeg får.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Hei96GT wrote:Alle:
Når det gjelder plater. Er det noen som vet eksakt tykkelse på golvplåt i motorrum? Virker som det er litt forskjell mellom selve gulvet og forsterknigen under forsterkingstornet.
// P
I et hefte SAAB-ANA utga i 1976 som heter Rätt tänkta ock riktigt konstruerade står det litt om platetykkelser:
Motorromsgulv: 1,9
Innerskjermer: 1,06
Forsterkningstårn i mottorrom til forstilling: 1,52
Gleder meg til å se denne bilen på vegen, blir et coolt stuk og en teknikk ingen annen Saab har.
Har du forresten hørt noe fra SVV om godkjenning av ombyggingen?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Hmmm... at jeg ikke tenkt på det selv tidligere. Den brosjyren har jeg selv Tusen takk for svar. Egentligen et lite tilbakefall, da jeg nok må gjøre noe på nytt. Tror det er lurt å bruke den samme tykkelsen i motorrom som var fra fabrikk, slik at det ikke blir en greia ved fremvisning hos BT. Litt usikker dog om det er mulig å bøye/forme disse platene selv eller om man må levere inn dem.Kjetillo wrote:Hei96GT wrote:Alle:
Når det gjelder plater. Er det noen som vet eksakt tykkelse på golvplåt i motorrum? Virker som det er litt forskjell mellom selve gulvet og forsterknigen under forsterkingstornet.
// P
I et hefte SAAB-ANA utga i 1976 som heter Rätt tänkta ock riktigt konstruerade står det litt om platetykkelser:
Motorromsgulv: 1,9
Innerskjermer: 1,06
Forsterkningstårn i mottorrom til forstilling: 1,52
Gleder meg til å se denne bilen på vegen, blir et coolt stuk og en teknikk ingen annen Saab har.
Har du forresten hørt noe fra SVV om godkjenning av ombyggingen?
Når det gjelder søknader er det mange versjoner og synspunkter på nett og forum om/hvis man skal ha tett dialog eller ikke. Jeg har sendt in 2 ganger.
1. gang for noen år siden da jeg skrev spurte om å bytte til 150-160 HK motor, ny girkasse og nytt bremsesystem. Henviste da også til at SAAB godkjente opptil 150 HK. De skrev blant annet at bil blir vurdert utfra kjøretøyforskriften fra 1942! Tok nok ca et halvår før jeg fikk svar. Ingen garanti for at bil blir godkjent, men i denne forskriften står det vel ikke alll verdens ting.
2. gang. Sendte nylig inn kompletterende spørsmål vedr. luftfjæring. Fikk personlig brev etter ca 3 uker. Gikk greit det. Bil må fremvises Oslo/Risløkka og sakskyndig poengterte at det var viktig med kvitteringer og dokumentasjon. Han ønsket meg faktisk lykke til med ombyggingen
Det finnes jo aldri noen garanti at en ombygget bil blir godkjent, men jeg gjør dette så skikkelig jeg kan med de rette delene, mye nytt, diverse forsterkninger av karosseri pluss sikkerhetsbelten og kollapsbar girstang. Det er bare til å spare på kvitteringer og dokumentasjon. Tenker nok også velge en wankel motor under 150 HK, så får vi håpe at dette går veien. Til tross for at en del blir ombygget og endret er jeg ute etter en "Clean Stock Look". Mest mulig skal se ut som det kom fra fabrikk.
Last edited by 96GT on 23 Jan 2013, 22:11, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Litt nye plater. Takk for hyggelig byttehandel Henning...
2 nye hjulhus. Virker som der er forskjell på de til 2T og V4. Er en liten knekk/hylle på det høyre (Det venstre på bilde). Noen som vet hvorfor?
Blir nok litt skummelt å sette vinkleslipern i disse
2 nye hjulhus. Virker som der er forskjell på de til 2T og V4. Er en liten knekk/hylle på det høyre (Det venstre på bilde). Noen som vet hvorfor?
Blir nok litt skummelt å sette vinkleslipern i disse
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Ikke sikker men er ikke det innhakket for å få plass til dynamo?? lenge siden jeg hadde V4 10 år siden i år.... det må vi nok gjøre noe med snart!
Flotte inneskjermer! tenk at folk sitter med NOS slike i 2013.
Lykke til med kappeskiva
H
Flotte inneskjermer! tenk at folk sitter med NOS slike i 2013.
Lykke til med kappeskiva
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Kan det vare plassen til expanssionskärl kylare/radiator? Fant ikke noen bra bilder i verkstadshandboken.Henning wrote:Ikke sikker men er ikke det innhakket for å få plass til dynamo?? lenge siden jeg hadde V4 10 år siden i år.... det må vi nok gjøre noe med snart!
Flotte inneskjermer! tenk at folk sitter med NOS slike i 2013.
Lykke til med kappeskiva
H
Kanskje litt synd å kappe sønder så sjeldne varer Nølte faktiskt i går, kommer til å bli litt av et pusslespill. Skal prøve på nytt i kveld.
Last edited by 96GT on 10 Jan 2013, 15:59, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Legger med et lite bilde
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Torbjørn M
- Posts: 85
- Joined: 13 Nov 2012, 20:52
- Location: Ålesund
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Pressingen i høyre innerskjer, fremme på hjørnet, er til dynamoen.
På noen få tidlige V4, 66'mod. kan denne pressingen være gjort med slegge!!! Det var en tråd om denne "bulken" på Svenske SAABforumet for noen år tilbake.
På noen få tidlige V4, 66'mod. kan denne pressingen være gjort med slegge!!! Det var en tråd om denne "bulken" på Svenske SAABforumet for noen år tilbake.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Flott, da vet jegTorbjørn M wrote:Pressingen i høyre innerskjer, fremme på hjørnet, er til dynamoen.
På noen få tidlige V4, 66'mod. kan denne pressingen være gjort med slegge!!! Det var en tråd om denne "bulken" på Svenske SAABforumet for noen år tilbake.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: SAAB 96 1300S
Første sjekk med wankel...
Ser to alternativer for å montere wankeln. Innspill og kommentarer er velkommet.
1: LENGSMONTERT
Med girkasse bak motor
Fordeler
Mest likt original
Troligen enklest
Utfordring
Finne en kort 5-trinns kasse < 49 cm som passer og som levertes for 150-160HK
Vet at Audi har lengsmontert på sine V6ere
Subaru har noen FWD-kasser
2: TVERSTILT
90-grader høyre med wankel på førerside. Slik at det er mulig å dra drivaksel. Kolliderer med manifold/eksos hvis motor snus andre veien.
Utfordringer
Mye jobb med hjulhusene som må modifiseres slik at det blir mer bredde i motorrom.
Finne en girkasse som roterer medsols. Vet at Honda har hatt kasse på denna siden, men dom motorene roterte vel motsols?
Kansje man kan endra rotasjonsrettning på en girkasse. Noen som vet?
Ser to alternativer for å montere wankeln. Innspill og kommentarer er velkommet.
1: LENGSMONTERT
Med girkasse bak motor
Fordeler
Mest likt original
Troligen enklest
Utfordring
Finne en kort 5-trinns kasse < 49 cm som passer og som levertes for 150-160HK
Vet at Audi har lengsmontert på sine V6ere
Subaru har noen FWD-kasser
2: TVERSTILT
90-grader høyre med wankel på førerside. Slik at det er mulig å dra drivaksel. Kolliderer med manifold/eksos hvis motor snus andre veien.
Utfordringer
Mye jobb med hjulhusene som må modifiseres slik at det blir mer bredde i motorrom.
Finne en girkasse som roterer medsols. Vet at Honda har hatt kasse på denna siden, men dom motorene roterte vel motsols?
Kansje man kan endra rotasjonsrettning på en girkasse. Noen som vet?
Last edited by 96GT on 23 Jan 2013, 22:12, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest