Jeg har flere forskjellige Fomoco forgassere, og lurer på hvilken som regnes som "best"
Jeg har 2 stk fra 1969 som står på blå V4, og en som er nyere med manuell choke.
Sannsynligvis type 75 TF- 9510-KHA. Hvor finner jeg typeskiltet?
Forutsatt at alle er i ok stand, er det slik at den nyeste best?
Fomoco forgasser
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Fomoco forgasser
Jeg har hatt både varianten med automatchoke og med manuell, uten å problemer med noen av de.
Men ville nok i dag gått for den med manuell choke. Var som er forskjellen ellers vet jeg ikke noe om
Men ville nok i dag gått for den med manuell choke. Var som er forskjellen ellers vet jeg ikke noe om
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
Re: Fomoco forgasser
Er det noen som vet hvor jeg kan finne betegnelsen? Jeg finner ingen merking som ligner 75TF.
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: Fomoco forgasser
På min(e) - jeg har to hele og noen deler - står merkinga på sida av flottørkammeret. Begge ser ut til å være merka IHD 71 TW JD. Det er også stansa inn noe rett under luftinntaket, som er vanskeligere å lese. På den på bildet tror jeg det er E 88 IH/ 24 EU:
Forgasseren på bildet er originalforgasseren fra 1972. Den bygde far min om til manuell choke midt på 70-tallet, med et ombyggingssett fra Rimes Auto, som var Saab-forhandler på den tida.
Om du har lest Weber-tråden min her på forumet, så er jeg nå rimelig sikker på at den litt ujevne gangen jeg sleit med på lave turtall skyldes dårlig einvegsventil på veivhusventilasjonen, mer enn slitt originalforgasser. Det kan altså se ut som denne Weber-operasjonen min var ganske unødvendig. Men om jeg legger godviljen til, så har jeg fått litt bedre drag i mellomregisteret...
PS I verkstedhåndboka står det "side opp og side ned" om forgassere. PDF-utgaven er å få kjøpt fra GSV, om du ikke har den fra før.
Forgasseren på bildet er originalforgasseren fra 1972. Den bygde far min om til manuell choke midt på 70-tallet, med et ombyggingssett fra Rimes Auto, som var Saab-forhandler på den tida.
Om du har lest Weber-tråden min her på forumet, så er jeg nå rimelig sikker på at den litt ujevne gangen jeg sleit med på lave turtall skyldes dårlig einvegsventil på veivhusventilasjonen, mer enn slitt originalforgasser. Det kan altså se ut som denne Weber-operasjonen min var ganske unødvendig. Men om jeg legger godviljen til, så har jeg fått litt bedre drag i mellomregisteret...
PS I verkstedhåndboka står det "side opp og side ned" om forgassere. PDF-utgaven er å få kjøpt fra GSV, om du ikke har den fra før.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
Re: Fomoco forgasser
Jeg har bok. Får studere det som står der.
Har fått satt inn motor og gir i dag. Blir forsøk på oppstart over påske
Har fått satt inn motor og gir i dag. Blir forsøk på oppstart over påske
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Fomoco forgasser
En liten kuriositet, og sidespor. Fra bakruten på min Monte Carlo da jeg kjøpte den
knut wrote:......
Forgasseren på bildet er originalforgasseren fra 1972. Den bygde far min om til manuell choke midt på 70-tallet, med et ombyggingssett fra Rimes Auto, som var Saab-forhandler på den tida.
....
Last edited by Morten S. on 01 Apr 2018, 07:00, edited 1 time in total.
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
Re: Fomoco forgasser
Bildet kommer ikke frem i innlegget.
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: Fomoco forgasser
For meg ser det ut som det står "C8GH". Om vi skal stole på verkstadhandboka til Saab (og det skal vi vel? ), så var dette standardforgassar 96-70:
Frå Verkstadshandbok SAAB 96V4, 1977, 020-7
Frå Verkstadshandbok SAAB 96V4, 1977, 020-7
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest