Jeg brukte store deler av dagen i går til å fjerne limrester og tectyl fra gulvet inne i kupeen og i bagasjerom.
Limet sitter veldig godt fast, og jeg prøvde forskjellige kjemikalier jeg hadde liggende.
White-sprit, skrubbing og skraping var det som fungerte best, men det er fortsatt mye igjen.
Neste blir å finne ut hvordan en tar ut bensintanken og sjekke under den for rust.
Samtidig vil jeg sjekke tilstanden til slanger og slangeklemmer som er i forbindelse med tanken.
Saab 96-69
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
Re: Saab 96-69
Jeg kjøpte en haug med deler fra en i nærheten på mandag. Blant delene er det en girkasse som jeg kanskje skal bruke i bilen min. Jeg har 3 girkasser, men jeg vet ikke tilstanden til 2 av de. Den ene er det visst ulyd i.
Er det noen måte en kan sjekke en girkasse uten å prøve den i bil?
Er det noen måte en kan sjekke en girkasse uten å prøve den i bil?
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Saab 96-69
Tja,
du kan i alle fall sjekke at det går å skifte til alle gir, inkludert revers. Monterte engang en girkasse på en VW T3, og fant ikkje ut før etter monteringen at den ikkje gikk i 1ste gir. Så skal vel koppene til drivakselene gå rundt (hver sin vei?) når du roterer den akselen som går til kløtsjen.
du kan i alle fall sjekke at det går å skifte til alle gir, inkludert revers. Monterte engang en girkasse på en VW T3, og fant ikkje ut før etter monteringen at den ikkje gikk i 1ste gir. Så skal vel koppene til drivakselene gå rundt (hver sin vei?) når du roterer den akselen som går til kløtsjen.
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
Re: Saab 96-69
Jeg har hatt på owatrol og bengalakk i bagasjerom, i kupe og i motorrom.
Det eneste som står igjen på karosseriet er å sveise kanalen ved ene jekkfestet.
I dag tok jeg av hjulene og inspiserte inne i skjermene. Alt ser veldig fint ut og ingenting må fikses på:
Jeg utførte et lite forsøk inne i ene skjermen med å smøre på en blanding av forskjellige oljer utenpå tectylen.
Oljen gjorde tectylen myk og fleksibel og alt ser skinnende ut. Jeg har god tro på at dette blir bra!
Det eneste som står igjen på karosseriet er å sveise kanalen ved ene jekkfestet.
I dag tok jeg av hjulene og inspiserte inne i skjermene. Alt ser veldig fint ut og ingenting må fikses på:
Jeg utførte et lite forsøk inne i ene skjermen med å smøre på en blanding av forskjellige oljer utenpå tectylen.
Oljen gjorde tectylen myk og fleksibel og alt ser skinnende ut. Jeg har god tro på at dette blir bra!
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
- Jonsjøl
- Posts: 172
- Joined: 24 Dec 2016, 12:14
- Contact:
Re: Saab 96-69
Heldiggris så bra for rust
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”
-
- Posts: 3
- Joined: 07 Apr 2017, 12:17
- Contact:
Re: Saab 96-69
Flott at forumet brukes.
Fin lesing.
Fin lesing.
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
Re: Saab 96-69
Takk for hyggelige kommentarer.
Bilen står i garasjen og venter på litt varmere vær. Til våren så starter jeg monteringen av interiør og motor/gear.
Bilen står i garasjen og venter på litt varmere vær. Til våren så starter jeg monteringen av interiør og motor/gear.
-
- Posts: 44
- Joined: 07 Mar 2017, 09:46
- Contact:
Re: Saab 96-69
Jeg har satt inn motor og gear og diverse småtteri, og jeg håper å få prøvestartet den i løpet av en uke eller to.
Fant et smart triks på nettet for lufting av clutchsystemet.
Jeg brukte en oljepumpekanne og pumpet bremsevæske fra lufteplugg på slavesylinder opp igjennom sylinder, rør og opp i beholder på hovedsylinder. Dette fungerte veldig fint.
Fant et smart triks på nettet for lufting av clutchsystemet.
Jeg brukte en oljepumpekanne og pumpet bremsevæske fra lufteplugg på slavesylinder opp igjennom sylinder, rør og opp i beholder på hovedsylinder. Dette fungerte veldig fint.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest