Hei,
Jeg tenkte å bytte til 2" eksos. I første omgang uten slik XP-potte. Ser at Veteranshop.se selger sett til 2450,- . Noen som vet om dette er et ok sett?
Lurer i tillegg på om jeg må/bør gjøre andre forandringer samtidig. Bytte dyser i forgasser for eksempel - luftfilter...
Er det fare for overoppheting i sylindrene ved bare å bytte eksos?
Sikkert noen her som har erfaring
96 64mod
Mvh
Atle
Bytte til 2" eksos
- Atle H.
- Posts: 30
- Joined: 23 Sep 2014, 11:31
- Location: Bærum
- Contact:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Bytte til 2" eksos
Jeg har kjørt med det originale sports systemet i alle år på min standard 93F. (Det med doble rør hele veien)
Aldri hatt varmeproblemer med det.
Aldri hatt varmeproblemer med det.
-
- Posts: 13
- Joined: 29 Oct 2012, 20:38
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Bytte til 2" eksos
Blir det xp-potte på sikt da eller?
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Bytte til 2" eksos
Ein bør vel som grunnregel alltid sjekke blandinga etter at ein har endra motstand i eksosanlegget eller gjort andre endringar, men trur nok eg må seie meg enig med Morten her, at det her vil gå heilt fint.
Ei anna sak er om du endrer på luftfilterboksen, endrer porttider på motoren eller auker kompresjon, da MÅ du gjere ein skikkeleg runde med dysing.
Vil du vera heilt sikker: finn deg ein fin bratt og lang bakke, og dra opp der gjennom gira på full gass. Kutt motoren på toppen, trø inn clutchen og stopp bilen. Sjekk farge på pluggane. Skal vera sjokoladebrune. Er dei kvite er du på veg til trøbbel.
Denne metoden har eg sjøl nytta meg av når eg har leika meg med dysing av trimma totakter. Da gjerne også med sekundant i bilen med GPS måling av hastighet i det vi passerer ein lyktestolpe på toppen. Så dyser vi så fett det går, uten at motoren går i firetakt.
Ei anna sak er om du endrer på luftfilterboksen, endrer porttider på motoren eller auker kompresjon, da MÅ du gjere ein skikkeleg runde med dysing.
Vil du vera heilt sikker: finn deg ein fin bratt og lang bakke, og dra opp der gjennom gira på full gass. Kutt motoren på toppen, trø inn clutchen og stopp bilen. Sjekk farge på pluggane. Skal vera sjokoladebrune. Er dei kvite er du på veg til trøbbel.
Denne metoden har eg sjøl nytta meg av når eg har leika meg med dysing av trimma totakter. Da gjerne også med sekundant i bilen med GPS måling av hastighet i det vi passerer ein lyktestolpe på toppen. Så dyser vi så fett det går, uten at motoren går i firetakt.
- Atle H.
- Posts: 30
- Joined: 23 Sep 2014, 11:31
- Location: Bærum
- Contact:
Re: Bytte til 2" eksos
Takk for fine svar,
På sikt tenkte jeg at jeg skulle supplere med xp potte også, Men da investere i en ny motor for lett trimming. Den jeg har nå er pent kjørt og original - så den tror jeg ikke jeg skal tukle så mye med.
Er xp- manualen fra Classic SAAB racing et greit sted å begynne å lese seg opp - eller er denne for viderekommende??
atle
På sikt tenkte jeg at jeg skulle supplere med xp potte også, Men da investere i en ny motor for lett trimming. Den jeg har nå er pent kjørt og original - så den tror jeg ikke jeg skal tukle så mye med.
Er xp- manualen fra Classic SAAB racing et greit sted å begynne å lese seg opp - eller er denne for viderekommende??
atle
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Bytte til 2" eksos
XP maualen er eit GLIMRENDE startpunkt for trimming.
Mine varmeste anbefalinger der altså!
Alt angående trimming blir grundig forklart enten du ønsker å trimme lett eller gå totalt bananas.
Du kan også kjøpe med maler for å bygge XP potta sjøl, da sparer du nokre tusenlappar der.
Mine varmeste anbefalinger der altså!
Alt angående trimming blir grundig forklart enten du ønsker å trimme lett eller gå totalt bananas.
Du kan også kjøpe med maler for å bygge XP potta sjøl, da sparer du nokre tusenlappar der.
- Atle H.
- Posts: 30
- Joined: 23 Sep 2014, 11:31
- Location: Bærum
- Contact:
Re: Bytte til 2" eksos
Supert da starter jeg der...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest