Sonett #55
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: Sonett #55
Ja skal ikke kuppe denne tråden ( beklager det ) Må sette meg inn i hvordan jeg får lagt inn bilder, så skal jeg mekke en tråd fra dag 0 til dags dato og med det jeg har erfart så langt med handel og til sveising av rust ..
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Sonett #55
Flere likhetstrekk med Olewa sin Sonett import da.
Jeg brukte også JetCarrier for opphenting og transport til Drammen. Hentet inne flere tilbud, og noen kom kanskje litt billigere ut ved første øyekast, men så er det forskjellige avgifter og forsikringer. Hos JC følte jeg at alt var oversiktelig og greit i en helhetlig pakke i tillegg til at de gikk med på å frakte på flak. For min var og er også "non runner". De gir rakst tilbakemelding forespørsel om pristilbud. Bare vær oppmerksom på at prisen på transport internt i USA.
Sjekket nettop prisen på en 900 cab fra vestkysten. Da kostet det mer å få fraktet fra vest til øst i USA, enn det det koster på båten fra USA til Norge. De order selvfølgelig opphenting og trasporten i USA også.
(Jeg har altså ingen egeniteresse i JC )
Bare huske på at du trenger "Bill of Sale" (Kvitering på kjøpet) og "Clean Title" (reg dokument). Uten di papirene i orinalutgaven får du ikke trasportere noe ut av USA. Og det må være originalpapirene.
Så må jeg bare si at jeg synes det er stas med andre som også pusser opp Sonetter. Er jo fort litt blannede tanker og følelser rundt Sonettene i Saab miljøet. For av og til følelsen at det er den styggen andungen, som liksom ikke har helt funnet sin plass i rekken av formfine Saab modeller.
Men smaken er som baken, og jeg er nok blandt de som liker de fleste modellene inkludert Sonettene.
Ingen bilder i dag, men kan fortelle at det ble litt tid i garasjen i kveld også. Nå tror jeg det meste er løsnet for å kunne ta ut motor og girkasse.
Dvs. sidestøtten på motoren er ikke løsnet. Der blir det nok drill svaret på skruene i sideveggen. Kan ikke bruke så uendelig mye tid på å løsne skruer jeg helt sikkert ikke kommer til å bruke omigjen.
Håper kansje det blir utløft i morgen. Tenkte jeg skulle prøve å ta med de 2 bensinpumpene og kammer ut samtidig uten å koble de ifra. Alt er løsnet i den avdelingen også. Blir litt lettere å se næmere på slanger og pumper når de er ute av bilen.
Jeg brukte også JetCarrier for opphenting og transport til Drammen. Hentet inne flere tilbud, og noen kom kanskje litt billigere ut ved første øyekast, men så er det forskjellige avgifter og forsikringer. Hos JC følte jeg at alt var oversiktelig og greit i en helhetlig pakke i tillegg til at de gikk med på å frakte på flak. For min var og er også "non runner". De gir rakst tilbakemelding forespørsel om pristilbud. Bare vær oppmerksom på at prisen på transport internt i USA.
Sjekket nettop prisen på en 900 cab fra vestkysten. Da kostet det mer å få fraktet fra vest til øst i USA, enn det det koster på båten fra USA til Norge. De order selvfølgelig opphenting og trasporten i USA også.
(Jeg har altså ingen egeniteresse i JC )
Bare huske på at du trenger "Bill of Sale" (Kvitering på kjøpet) og "Clean Title" (reg dokument). Uten di papirene i orinalutgaven får du ikke trasportere noe ut av USA. Og det må være originalpapirene.
Så må jeg bare si at jeg synes det er stas med andre som også pusser opp Sonetter. Er jo fort litt blannede tanker og følelser rundt Sonettene i Saab miljøet. For av og til følelsen at det er den styggen andungen, som liksom ikke har helt funnet sin plass i rekken av formfine Saab modeller.
Men smaken er som baken, og jeg er nok blandt de som liker de fleste modellene inkludert Sonettene.
Ingen bilder i dag, men kan fortelle at det ble litt tid i garasjen i kveld også. Nå tror jeg det meste er løsnet for å kunne ta ut motor og girkasse.
Dvs. sidestøtten på motoren er ikke løsnet. Der blir det nok drill svaret på skruene i sideveggen. Kan ikke bruke så uendelig mye tid på å løsne skruer jeg helt sikkert ikke kommer til å bruke omigjen.
Håper kansje det blir utløft i morgen. Tenkte jeg skulle prøve å ta med de 2 bensinpumpene og kammer ut samtidig uten å koble de ifra. Alt er løsnet i den avdelingen også. Blir litt lettere å se næmere på slanger og pumper når de er ute av bilen.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Sonett #55
Her har jeg sovet i timen og ikke fått med meg at tråden var i gang igjen. Hold oss oppdatert
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Sonett #55
Som annonsert, i dag forlot motor og girkasse #55 , kanskje for første gang siden 1967. Satser på at de ikke har forlatt den for godt da.
Var ikke en solo flight. Oppdraget ble ledet av Eimund. Uvurderlig kunnskap.
Beviset på at det er en fire trinns kasse.
Mye oppsamlet skitt og fett over årenes løp.
Det fine er at nå blir det mye lettere å komme til. Så da er deg vel bare resten igjen .......
Var ikke en solo flight. Oppdraget ble ledet av Eimund. Uvurderlig kunnskap.
Beviset på at det er en fire trinns kasse.
Mye oppsamlet skitt og fett over årenes løp.
Det fine er at nå blir det mye lettere å komme til. Så da er deg vel bare resten igjen .......
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Sonett #55
Gøy å skru sonetter i godt selskap.
Må kanskje dra frem min også snart, selv om det bare er en 3er.
Skrik ut når du behøver mer hjelp til å drikke opp kaffien din
Må kanskje dra frem min også snart, selv om det bare er en 3er.
Skrik ut når du behøver mer hjelp til å drikke opp kaffien din
Mvh
Eimund Lunde
Eimund Lunde
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Sonett #55
Det er motoren sin det!
I all min uvitenhet; ble det laget egen variant av TT motoren til Sonetten eller er det samme som på Monte Carloen?
(Har litt spesialdeler ekstra liggende til MCen dersom du blir stående helt i beit.)
I all min uvitenhet; ble det laget egen variant av TT motoren til Sonetten eller er det samme som på Monte Carloen?
(Har litt spesialdeler ekstra liggende til MCen dersom du blir stående helt i beit.)
- Jensabo
- Posts: 112
- Joined: 11 Dec 2012, 22:54
- Location: Sykkylven
- Contact:
Re: Sonett #55
Oj, vil ha Sonett II som neste prosjekt!
Er disse V4 motorene helt lik de som står i 96?
Er disse V4 motorene helt lik de som står i 96?
-78 Saab 99 turbo
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: Sonett #55
Fin Sonett II her da: http://www.hemmings.com/classifieds/car ... 67655.html
Tatt fra : http://www.saabsonett.org/pages/forsale ( er en sølvgrå fra 69 her til salgs )
Tatt fra : http://www.saabsonett.org/pages/forsale ( er en sølvgrå fra 69 her til salgs )
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Sonett #55
Vil bare sa kjapt nevne at jeg har sent epost til han med den grå Sonett II v4 som det linkes til i posten over.
Spurte etter flere bilder, og da særlig de problem områdene som nevnes i annonsen.
Med tanke på rust da.
Sikkert snart 2 uker siden jeg sendte eposten og har fortsatt ikke mottatt noe svar.
Spurte etter flere bilder, og da særlig de problem områdene som nevnes i annonsen.
Med tanke på rust da.
Sikkert snart 2 uker siden jeg sendte eposten og har fortsatt ikke mottatt noe svar.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Sonett #55
Dette er en totakter. Men de senere kom med std v4 1500. Kom med 1700 lavkomp på 3eren, tror jeg.Jensabo wrote:Oj, vil ha Sonett II som neste prosjekt!
Er disse V4 motorene helt lik de som står i 96?
Morten, tror det er std montecarlo motor, men spesielt forgasserarrangement kun for sonetten
Mvh
Eimund Lunde
Eimund Lunde
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests