Shorty

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Shorty

Postby Morten S. » 16 Dec 2015, 21:47

Her er en veldig fin side med saab-fakta http://saabklubben.se/saabfakta/modellgemensamt/

Bl.a. farge på drivlinjer: http://saabklubben.se/saabfakta/modellg ... -drivlina/
Jeg har verktøy for å ta ut/inn frihjul dersom du vil låne. Det er ikke uvanlig at rullene "gegger" igjen med tiden.
Ellers så har vi en i lokalmiljøet her som kan det meste om girkasser, som du nok kan spørre ved en anledning.

User avatar
endeligsaab
Posts: 34
Joined: 19 Aug 2015, 17:38
Location: Horten
Contact:

Re: Shorty

Postby endeligsaab » 16 Dec 2015, 22:03

Fra 29.aug til 6 sept, ble alt innvendig demontert, dører og skjermer tatt av og tektyl skrapet av. Jeg skal nok få god erfaring med kappeskive og sveising etterhvert her tror jeg.
Dører
Image
Image
Tårn og motorrom
Image
Image

Bakskjermer
Image
Image

Så skraping av tektyl
Image

Ellers så er det rusthull I gulvet mot torpedovegg, I bagasjerommet, på støtdemperfester og innerskjermer. Sikkert noen steder jeg ikke har oppdaget enda også :)

Da garasjen min ikke var isolert og jeg synes Shorty og jeg fortjener litt varme og komfor I løpet av vinteren, isolerte og platet jeg garasjen. Da det også ser ut til at jeg bør ha meg et større sveiseapparat, har jeg også lagt opp mere strøm.

Image
Image

Etter en tur på Saab museet I Trolhättan så fikk jeg litt kunst på veggen også :)
Image
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86

User avatar
Lilln
Posts: 185
Joined: 21 Oct 2013, 20:04
Contact:

Re: Shorty

Postby Lilln » 17 Dec 2015, 09:44

Rost :) Det här ska bli kul att följa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Shorty

Postby Vidarhs » 17 Dec 2015, 19:58

Hei! tror det er vanskelig å stadfeste at girkassa er orginal,men på venstre side skal det stå et 4e tall,og under pluggen,hvor du monterer speedometer wiren,skal det stå 708100,da har du firegirs kasse tom 1964.frihjulet bør sikkert gåes over,sjekk rullene,og helst bytt fjærene.sjekk også at mekanismen er ok(taggene på sjaltemekanismen er ok).litt rust på drev,er vel ikke helt krise.ta ett raskt girolje skift,etter litt kjøring,så er du kvitt litt groms.

User avatar
endeligsaab
Posts: 34
Joined: 19 Aug 2015, 17:38
Location: Horten
Contact:

Re: Shorty

Postby endeligsaab » 17 Dec 2015, 22:43

vil det da si at denne kassa er nyere en 1964 da ?
Image.

I manualen for 96 står det at man bør måle avstand fra pinion til ring gear. Må jeg ha Saab måleverktøyet til det, eller er det andre metoder som kan brukes? de inngraverte tallene på pinion kan vel ikke brukes hvis man broker andre måleverktøy, eller?
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Shorty

Postby Vidarhs » 18 Dec 2015, 20:02

Ble plutselig litt usikker på dataene mine,tror du har en 64 kasse ,med aluhus,de tidlige hadde vel slett støpejernshus. har to girkasser til totakt,merket 708115 H.D.A.3 tror de er 66 mod med stålknuter og hydraulisk clutch.men det kan jo være bare å bytte clutch-huset.synes girkasser er komplisert og for experter,så vil ikke utale meg om toleranser.vet at noen kjører med tightere shimsing av kronhjul/pinion(bedre holdbarhet,mer støy),men sikkert delte meninger.sendt deg en PM med kontaktinfo til en som kan gi deg kvalifiserte svar

User avatar
endeligsaab
Posts: 34
Joined: 19 Aug 2015, 17:38
Location: Horten
Contact:

Re: Shorty

Postby endeligsaab » 18 Dec 2015, 20:11

Takk for svar og informasjon :) . Skal sende en mail og høre
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86

User avatar
endeligsaab
Posts: 34
Joined: 19 Aug 2015, 17:38
Location: Horten
Contact:

Re: Shorty

Postby endeligsaab » 29 Dec 2015, 21:23

Så var endelig ribba fortært og den obligatoriske juleinfluensaen over, da var det deilig å få gjort noe på Shorty igjen, ikke bare ligge inne å tenke på om det ene eller andre vil funke.
Har vært lappet litt på innerksjemene før,
Image

Når en aldri har gjort dette før, ble det mye grubling på hvor det er lurt å kappe. Sikkert ikke etter boka, men prøver det slik.
Image

Får ikke sveiset så mye, da jeg har lånt bort gass flaska mi, og godt var nok det, da jeg tror jeg får det litt lettere hvis jeg tar torpedovegg og gulvet før jeg tettet igjen.
Image
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86

User avatar
Lilln
Posts: 185
Joined: 21 Oct 2013, 20:04
Contact:

Re: Shorty

Postby Lilln » 30 Dec 2015, 09:44

Det där blir fint det! Alla som rostlagat en 93, 96:a har nog fått byta plåten på samma ställen som du gör där :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
endeligsaab
Posts: 34
Joined: 19 Aug 2015, 17:38
Location: Horten
Contact:

Re: Shorty

Postby endeligsaab » 17 Jan 2016, 19:58

Nå har det vært mye prøving og feiling I lang tid. Har måttet lage gulvplaten 4 ganger, og torpedovegg bit 3 ganger, men nå ser det ut til å passe.
Det blir mye tenking og kaffe, og den kombinasjonen fører til enda mer tenking og lite søvn, og liten fremgang på selve bilen ;)
Image

Mye av tiden har også gått til å trene på å sveise tynnplate, har brukt opp en flaske gass , men synes fortsatt at det må mere øvelse til før jeg setter pinnen I bilen.
Image

Siden jeg er helt uerfaren med karosseri arbeid, har det sitti langt inne å beggyne med kapping. Men I dag "mannet jeg meg opp" og fikk fart på kappeskiva.
Image

Hvordan får jeg gulvplata løs fra kanalen, og den nye plata inn igjen?
Image
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest