Kom over denne annonsen på en 900 turbo 87 modell i april 2014 til kun kr 9000,- og tenkte det var et greit utgangspunkt for restaurering. Trengte et prosjekt som var EU-godkjent og som kunne brukes til daglig og som jeg kunne lære å skru litt på.
Etter å ha brukt bilen noen uker og tatt en skikkelig runde på et verksted viste det seg at denne bilen umulig kunne ha gått gjennom noen normal EU-kontroll. Var så mye rust og feil at den såvidt hang sammen. Var derfor nødt til å sette bort sveisejobben og en hel del andre ting for å kunne bruke den til daglig. Dette brukte jeg ca ett år på og fikk den gjennom EU-kontroll i mai. Har det siste halvåret og pendlet 6 mil fem dager i uka med den og det er ikke langt unna at alt fungerer som det skal. Den er langt fra strøken, men begynner å få noe av glansen tilbake. Målet er å sakte, men sikkert shine den opp til en pen bruksbil.
Legger jevnlig ut bilder og oppdateringer her: http://classic900turbo.tumblr.com/
900 Turbo 2d 1987
- Trygve Sørli
- Posts: 3
- Joined: 01 Oct 2015, 22:17
- Contact:
900 Turbo 2d 1987
Last edited by Trygve Sørli on 30 Nov 2015, 21:45, edited 1 time in total.
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d 1987
Fin 900 du har! Hyggelig å se andre av denne typen på forumet. Det begynner jo å bli noen av dem her inne. Lykke til med videre restaurering!
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d 1987
Kunne ikke ha sagt det bedre selv!Jorgen wrote:Fin 900 du har! Hyggelig å se andre av denne typen på forumet. Det begynner jo å bli noen av dem her inne. Lykke til med videre restaurering!
Morro å se andre 900er her og! Gode bruksbiler, men de trenger konstant oppmerksomhet, men det får en belønning for
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Trygve Sørli
- Posts: 3
- Joined: 01 Oct 2015, 22:17
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d 1987
Rundet 250 000 km denne uka og fikk på en ny vindusvisker.
Venter på en hel del deler. Felger med nye sommerdekk som kommer fra Hammerfest, nye viskermotorer til frontlyktene og en del andre greier kommer fra Øystein som har hugget en 88 med samme karosseri. Har også mye deler liggende som skal monteres samt legge opp nye høytalere, kabler og montere tilbake teppe og lydisolasjon.
Er jo bruksbil så det ryker på seks mil om dagen på saltede veier, så unnet meg en vask i 13 minus
Venter på en hel del deler. Felger med nye sommerdekk som kommer fra Hammerfest, nye viskermotorer til frontlyktene og en del andre greier kommer fra Øystein som har hugget en 88 med samme karosseri. Har også mye deler liggende som skal monteres samt legge opp nye høytalere, kabler og montere tilbake teppe og lydisolasjon.
Er jo bruksbil så det ryker på seks mil om dagen på saltede veier, så unnet meg en vask i 13 minus
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d 1987
Da regner jeg med at vi har møtt samme Øystein (se forum-tråden min)Trygve Sørli wrote: og en del andre greier kommer fra Øystein som har hugget en 88 med samme karosseri.
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d 1987
Looks good! Jeg synes de sedan-900ene er tøffe jeg, morro med 2-dørs variant, sjeldent!
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d 1987
Fargen malakit grønn metallik en for meg en kjent farge. Gratulerer med kjøpet (rart jeg ikke tidligere hadde sett/reagert i emnet) og lykke til med å få denne malakit grønn metallik 2dørs SAABen 900 T8 Sedan, av årsmodel 1987, i en (for deg) pen stand!
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Trygve Sørli
- Posts: 3
- Joined: 01 Oct 2015, 22:17
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d 1987
Har ikke skjedd så mye i det siste, men har kjørt mye. Er oppe i omkring 23 000 km det siste året. Hadde en knallfin jobbtur til Valdres på 100 mil og pendlet til og fra jobb (Sarpsborg-Moss) hver dag.
Det som er gjort siden sommeren er bytte av drivknute, ny 3" eksos (skal bytte tilbake til gammel bakpart samt få på ny downpipe), bytte vifte på radiatoren, sveiset feste til førerstolen og byttet blinklyshendel.
Blir muligens 9-5 som pendlerbil nå, så 900'en kan få seg noen måneder på spa
Det som er gjort siden sommeren er bytte av drivknute, ny 3" eksos (skal bytte tilbake til gammel bakpart samt få på ny downpipe), bytte vifte på radiatoren, sveiset feste til førerstolen og byttet blinklyshendel.
Blir muligens 9-5 som pendlerbil nå, så 900'en kan få seg noen måneder på spa
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest