Da døde saaben på vei hjem fra jobb - hurra! dette var ikke så godt tidspunkt for det, men det finnes vel ingen gode tidspunkt - men minus 15 grader da!
Som sagt en 2000 modell Saab 9-3. 2 liter bensin - Gått 196 000km. Kjørte i 80 på sletta så døden fden brått - rullet inn på en busslomme. Prøvde å starte mange ganger men den får et lynraskt oppstart(da menere jeg lynraskt) så dør den igjen.
Hadde nesten helt tom tank da jeg forlot Oslo, der fylte jeg bråfull tank, og kjørte nesten 4 mil før den døde - Kondens... ? kan jeg være så heldig?? det er riktignok kaldt ute, men ville dette skje etter 4 mil..?
Bensinpumpa kanskje - dette må sjekkes.
Googlet meg fremt til noe tennkassett?? kan det være det?
Flere tips???? uten bil er lite morro
H
9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Går turtelleren opp det lille sekunde også?
Kan være veivakselgiver?
Hører du om bensinpumpen går?
Kan være veivakselgiver?
Hører du om bensinpumpen går?
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Nå husker jeg ikke helt, men er 95% sikke på at turtelleren følger med på oppstart(eller forsøk på oppstart....)
H
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Har du prøvd om den virker nå når den er kald? Ved veivakselgiver-havari har jeg opplevd at den i begynnelsen startet igjen når motoren har blitt kald -for så ganske snart legge helt av.
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Gode tips du har fått av Morten, det er nesten alltid en av tre som er røket når disse bilene ikke starter. Veivakselgiver, bensinpumpe eller tennkassett
VAG er lettest og rimeligst å bytte, og som Morten sier kan denne ofte virke igjen ved kald motor.
Om jeg var deg ville jeg sjekket at pumper starter. Gjør den det, ville jeg byttet VAG Tennkassett kan du prøvebytte med noen andre for å utelukke.
VAG er lettest og rimeligst å bytte, og som Morten sier kan denne ofte virke igjen ved kald motor.
Om jeg var deg ville jeg sjekket at pumper starter. Gjør den det, ville jeg byttet VAG Tennkassett kan du prøvebytte med noen andre for å utelukke.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Taua den hjem nå - var det noen som sa neglsprett?
OK - var vel det samme som jeg trodde, skal ut å sjekke mer nå - bilen starter ikke i det hele tatt nå, ikke engang det lille jeg hadde før, helt død, og bilen er ca. minus 17 grader så den er kald nok.
H
OK - var vel det samme som jeg trodde, skal ut å sjekke mer nå - bilen starter ikke i det hele tatt nå, ikke engang det lille jeg hadde før, helt død, og bilen er ca. minus 17 grader så den er kald nok.
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Prøvde igjen, turtelleren flytter seg nesten opp til 500 og sakte ned igjen, men ingen tegn til antenning. Mener jeg hører noe "plop" lyder under ved bensintanken når jeg skrur på tenning.
Det er jo et bensinfilter også - kan dette tette seg dønn igjen??
Hvor sitter veivakselgiver? og er dette en billig del??
Er det verd å prøve å bytte denne?
H
Det er jo et bensinfilter også - kan dette tette seg dønn igjen??
Hvor sitter veivakselgiver? og er dette en billig del??
Er det verd å prøve å bytte denne?
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Eirik og Morten - dersom Tennkassett er ødelagt får jeg vel ikke gnist??? er det ikke bare å sjekke om jeg får gnist eller er det mer komplisert enn som så??
H
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!
Dette med bevegelse på turteller er visst ingen garantert indikasjon, selv om det ofte er slik at død veivakselgiver (heretter: vag) betyr helt "død" turteller. Den er forholdsvis rimelig (500-600kr for uoriginal del).Henning wrote:Prøvde igjen, turtelleren flytter seg nesten opp til 500 og sakte ned igjen, men ingen tegn til antenning.
Det er jo et bensinfilter også - kan dette tette seg dønn igjen??
Hvor sitter veivakselgiver? og er dette en billig del??
Ta en titt på denne, jeg er nokså sikker på at det skal være ganske likt på og9-3
http://www.youtube.com/watch?v=Yhwr1CgUyfE
På andreplass kommer nok bensinpumpen som nest mest sannsynlig tror jeg... Jeg ville evt. prøvebyttet tennkassett med noen andre, da jeg er usikker på om det blir riktig å teste gnist fra kassetten på vanlig vis. DI-kassetten er ganske avansert, og gjør mye mer enn å bare gi gnist (Ellers er vel også DI-kassetten jordet til toppen med skruene?)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest