Page 4 of 4

Re: 99 turbo -80

Posted: 28 Jan 2016, 11:55
by targus200
Er det noe man kan gjøre for å redusere faren for at de sprekker?
Da har jeg fått tips fra Mr Trued som bygger 99 turbo rallybiler, det er et selskap i Stockholm - Aerosvets, som varmebehandler eksosmanifolden på en måte så den ikke sprekker.
Jeg får se om det blir en mini ferie over dit til sommeren.

Re: 99 turbo -80

Posted: 28 Jan 2016, 12:15
by 900C-LPG
Jeg har la det gjøre med eksonmannifolder (av lastebiler) her in Nederland og det var hos en gammel man som jobbet som smed. Det var på 90-tallet. Hos den smeden ble en slik eksosmannifold lagt i fyret som holder smien i gang og det til mannifoldet ble rød og varmere til at gnistene kom fra den. Hvis det punktet var der ble mannifoldene sveiset. Etter en slik jobb trengtes det ikke å sveise en slik eksosmannifold på nytt, også ikke etter flere års bruk. Dagen i dag har man andre muligheter for å få en slik eksosmannifold så pass varm, foreksempel ved bruk av induksjon og det er metoden jeg tenker de bruker hos Aerosvets. ;)

Re: 99 turbo -80

Posted: 06 Mar 2016, 19:28
by targus200
Da har jeg fått info ang "herding" av manifolden, 575 grader i 5 timer, deretter senke temperaturen med 100 grader i timen.

Også har jeg fått deler fra SSK, 1 uke fra bestilling til levering på døra :!:
Komplett bakre eksosanlegg.
Image
Ekstra eksos manifold pakninger.
Image
Bensin akkumulator, tror det er feil da jeg skal ha Bosch 0 438 170 010, men fikk ..007 som er mindre en den som er på bilen min.
Image
Pluss nytt taktrekk.

Litt oppussing av manifolde ha det også blitt.
Image

Re: 99 turbo -80

Posted: 03 May 2016, 10:18
by targus200
Da har jeg fått bilen opp på bukker, bremseskjoldet venstre bak er rustet opp, de andre så egentlig ok ut men det er nok på tilde å bytte alle.
Tips til hvem som har eller hvor jeg kan få tak i?
Image

Re: 99 turbo -80

Posted: 16 May 2016, 16:29
by targus200
Takk til Morten S som hadde høyre og venstre liggende fra sin 900 -85.

Re: 99 turbo -80

Posted: 22 May 2016, 17:42
by targus200
I dag har jeg sett på ett problem som jeg hadde før jeg satte bort bilen.
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=1442
Når jeg tok ut drivakselen så merket jeg at den var veldig treg i ytre drivknute.
Det var drivakselen som gikk imot ytre drivknute og presset inn imot senter av knuten, det skal bare være å utvide låseringen og så dra akselen ut, men nå satt akselen fast i knuten :evil:
Her ser du hvor lite av splinsen som stikker ut av knuten.
Image
Så var det bare å finne ut hvordan jeg skal få akselen ut av knuten, her er hvordan jeg gjorde det, fungerte som fjell :lol:
Image
Her ser du hvor mye av splinsen som egentlig skal stikke ut, litt forskjell ja.
Image
Nå er den løs og fin, men det er missfarging på selve drivknuten(blåfarge/varmgang?), er dette fra under produksjon?

Re: 99 turbo -80

Posted: 22 Jul 2016, 10:10
by targus200
Det har bare blitt bestilling av mange deler i det siste + en tur til SSK delelager i Skattkärr.
Billige bensinfilter fra speedparts 59.- stk i original Saab eske.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90 ... 39731.html
Ny produserte øvre bærearmer :D
Image
Ny starter, div pakninger til turbo/K-jetronic, panserlås +++