Page 4 of 4
Re: 99 turbo -80
Posted: 28 Jan 2016, 11:55
by targus200
Er det noe man kan gjøre for å redusere faren for at de sprekker?
Da har jeg fått tips fra Mr Trued som bygger 99 turbo rallybiler, det er et selskap i Stockholm - Aerosvets, som varmebehandler eksosmanifolden på en måte så den ikke sprekker.
Jeg får se om det blir en mini ferie over dit til sommeren.
Re: 99 turbo -80
Posted: 28 Jan 2016, 12:15
by 900C-LPG
Jeg har la det gjøre med eksonmannifolder (av lastebiler) her in Nederland og det var hos en gammel man som jobbet som smed. Det var på 90-tallet. Hos den smeden ble en slik eksosmannifold lagt i fyret som holder smien i gang og det til mannifoldet ble rød og varmere til at gnistene kom fra den. Hvis det punktet var der ble mannifoldene sveiset. Etter en slik jobb trengtes det ikke å sveise en slik eksosmannifold på nytt, også ikke etter flere års bruk. Dagen i dag har man andre muligheter for å få en slik eksosmannifold så pass varm, foreksempel ved bruk av induksjon og det er metoden jeg tenker de bruker hos Aerosvets.
Re: 99 turbo -80
Posted: 06 Mar 2016, 19:28
by targus200
Da har jeg fått info ang "herding" av manifolden, 575 grader i 5 timer, deretter senke temperaturen med 100 grader i timen.
Også har jeg fått deler fra SSK, 1 uke fra bestilling til levering på døra
Komplett bakre eksosanlegg.
Ekstra eksos manifold pakninger.
Bensin akkumulator, tror det er feil da jeg skal ha Bosch 0 438 170 010, men fikk ..007 som er mindre en den som er på bilen min.
Pluss nytt taktrekk.
Litt oppussing av manifolde ha det også blitt.
Re: 99 turbo -80
Posted: 03 May 2016, 10:18
by targus200
Da har jeg fått bilen opp på bukker, bremseskjoldet venstre bak er rustet opp, de andre så egentlig ok ut men det er nok på tilde å bytte alle.
Tips til hvem som har eller hvor jeg kan få tak i?
Re: 99 turbo -80
Posted: 16 May 2016, 16:29
by targus200
Takk til Morten S som hadde høyre og venstre liggende fra sin 900 -85.
Re: 99 turbo -80
Posted: 22 May 2016, 17:42
by targus200
I dag har jeg sett på ett problem som jeg hadde før jeg satte bort bilen.
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=1442
Når jeg tok ut drivakselen så merket jeg at den var veldig treg i ytre drivknute.
Det var drivakselen som gikk imot ytre drivknute og presset inn imot senter av knuten, det skal bare være å utvide låseringen og så dra akselen ut, men nå satt akselen fast i knuten
Her ser du hvor lite av splinsen som stikker ut av knuten.
Så var det bare å finne ut hvordan jeg skal få akselen ut av knuten, her er hvordan jeg gjorde det, fungerte som fjell
Her ser du hvor mye av splinsen som egentlig skal stikke ut, litt forskjell ja.
Nå er den løs og fin, men det er missfarging på selve drivknuten(blåfarge/varmgang?), er dette fra under produksjon?
Re: 99 turbo -80
Posted: 22 Jul 2016, 10:10
by targus200
Det har bare blitt bestilling av mange deler i det siste + en tur til SSK delelager i Skattkärr.
Billige bensinfilter fra speedparts 59.- stk i original Saab eske.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90 ... 39731.html
Ny produserte øvre bærearmer
Ny starter, div pakninger til turbo/K-jetronic, panserlås +++