Jeg skal igang med å gjøre skikkelig rent i motorrommet på V4'an, og trenger litt rådgivning før jeg går igang:
1. Hva er best oppløsningsmiddel å bruke på innerskjermer som er dekket av et gammelt, jevnt og tynt lag med skitt (tror vi snakker veldig gammelt her) men som ikke er verre en at det er lett å se at fargen under er rød. Kjennes litt finere "sandpapiraktig" ut.
2. Hvordan tar dere motorvask på bilen? Selve motoren tenkte jeg å ta med avfetting og diverse flaske-/oppvaskkoster i tillegg til forsiktig vannspyling. Eller er det bare å dekke til fordeler og gå løs med høyttrykkspyleren?
3. Hva med bunnen av motorrommet? Der har det gjennom årene samlet seg litt sand og grus som er blitt jevnlig oljemarinert. Er det bare å kjøre på med høyttrykkspyler, eller bør jeg gå litt varsom frem? Det beste er selvsagt å ta ut motoren og så vaske, men hadde håpet å unngå det i denne omgang.
Jeg har egentlig vasket mye motorer opp gjennom årene, men med så gammel bil er det noe som sier meg at jeg kanskje bør være litt ekstra forsiktig. Eller er jeg bare rett og slett for pinglete nå?
Som vanlig takkes og bukkes det på forhånd for gode råd.
Vask av motor- og motorrom på V4
- OlaV4
- Posts: 79
- Joined: 22 Jan 2015, 08:21
- Location: Sola
- Contact:
Vask av motor- og motorrom på V4
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Vask av motor- og motorrom på V4
Hei Olav !
Det finnes sikkert masse bra tips til hvilke midler man bør bruke osv... Selv er jeg ingen stor fan av høytrykksspyler i motorrom, men bruker oppvaskbørste og STERKT zalovann (ca 25-50% zalo) på innerskjermer osv... Dypper børsten i zalovannet, og børster på de flatene jeg vil vaske... Lar det så sitte på og virke noen minutter, før jeg dypper børsten jevnlig i rent, lunkent vann og fortsetter børstingen. Dette bruker å løse opp mer enn man kanskje skulle tro... Til slutt spyler jeg av med hageslangen.
Motorblokk, girkasse og spesielt tilgrisede andre steder (f.eks motorromsgulv) bruker jeg oppvaskbørste og parafin eller diesel på.
Et lite tips hvis du bruker sterke vaskemidler / løsemidler...: Unngå å få dette på oljetrykksføler og vanntemp-føler...! Slike midler kan løse opp limet som er brukt i disse, med lekkasje som konsekvens...!
Ellers er det jo greit å unngå å sprute alt for mye vann direkte mot fordeler og annen elektrisk utrustning... men dette har du jo allerede nevnt
Lykke til !
Det finnes sikkert masse bra tips til hvilke midler man bør bruke osv... Selv er jeg ingen stor fan av høytrykksspyler i motorrom, men bruker oppvaskbørste og STERKT zalovann (ca 25-50% zalo) på innerskjermer osv... Dypper børsten i zalovannet, og børster på de flatene jeg vil vaske... Lar det så sitte på og virke noen minutter, før jeg dypper børsten jevnlig i rent, lunkent vann og fortsetter børstingen. Dette bruker å løse opp mer enn man kanskje skulle tro... Til slutt spyler jeg av med hageslangen.
Motorblokk, girkasse og spesielt tilgrisede andre steder (f.eks motorromsgulv) bruker jeg oppvaskbørste og parafin eller diesel på.
Et lite tips hvis du bruker sterke vaskemidler / løsemidler...: Unngå å få dette på oljetrykksføler og vanntemp-føler...! Slike midler kan løse opp limet som er brukt i disse, med lekkasje som konsekvens...!
Ellers er det jo greit å unngå å sprute alt for mye vann direkte mot fordeler og annen elektrisk utrustning... men dette har du jo allerede nevnt
Lykke til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- OlaV4
- Posts: 79
- Joined: 22 Jan 2015, 08:21
- Location: Sola
- Contact:
Re: Vask av motor- og motorrom på V4
Takker & bukker, Tore, dette var veldig nyttig informasjon.
Mvh
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96
OlaV4
2005 Saab 9-5 SC
1971 Saab 96
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest