SommerSaaben M91 c900 T16 kabriolet

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Jokke900 » 27 Jan 2015, 04:49

sigge wrote:..montering av koppholder fra baksetene til 9-5 i midtkonsol (ble en del modifisering for å få dette til)..
Det var lurt! Ikke sett eller hørt om før. Vet ikke om du kom på det selv eller har idéen fra en annen plass, men lurt var det uansett! :mrgreen:
Skal pinadø herme etter hvis jeg en dag blir eier av en og900!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 27 Jan 2015, 12:10

Jokke900 wrote:
sigge wrote:..montering av koppholder fra baksetene til 9-5 i midtkonsol (ble en del modifisering for å få dette til)..
Det var lurt! Ikke sett eller hørt om før. Vet ikke om du kom på det selv eller har idéen fra en annen plass, men lurt var det uansett! :mrgreen:
Skal pinadø herme etter hvis jeg en dag blir eier av en og900!
Ikke så rart du ikke har sett akkurat denne løsningen før. Ble mye kapping, liming og tilpasning for å si det slik. Er vedlig fornøyd med resultatet. Er dog trolig bare plass til kopper og bokser. Flasker får ikke plass på grunn av avstand til askebegeret. Vinkelen går greit siden koppholderen har gripere av gummi.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Jokke900 » 27 Jan 2015, 13:40

Den holderen egner seg kanskje ikke veeeldig godt til å sette flasker i uansett. Lenge siden jeg satt baki og fikla med den, men mener å huske iallefall at den er drøyt grunn for å kunne holde flasker stødig.. Men kopper og bokser er topp det! (Bruker ikke holderen foran i 9-5an til flasker heller jeg. De setter jeg mellom sete, beltespenne og midtkonsoll. DER er den perfekte plassen for halvlitersflasker i 9-5 :D
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 27 Jan 2015, 14:28

Er nå på akutt jakt etter:

[*]Pedalsett til manuell 900
[*] Stag mellom girvelger og girkasse
[*]Hovedsylinder til klutsj med returfjær

Noen som vet om en delebil eller har noe slikt liggende på østlandet?
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Kjetil » 27 Jan 2015, 23:23

Hei Sigge!
Er vel dette du er ute etter:
Image
Dette kommer fra en 1992 modell. Hvis du ikke finner noe nærmere deg, så er det bare å sende meg en pm.

Forresten genial koppholder, får lyst til å kopiere den:lol:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 28 Jan 2015, 12:29

Har en ekstra 9-5 koppholder til overs... ;)
Se PM :)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 29 Jan 2015, 21:39

For å si litt om retningen på prosjektet... så er vel noe i denne duren målsetningen. Er for øvrig en norsk bil. Noen her inne?
Image

Jeg har både nyrenoverte superaerofelger og aerokit til kabriolet liggende ;)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 02 Feb 2015, 09:45

Da var en helg med mye motgang over. Planen for helgen var i utgangspunktet å bytte pedalsett fra automat til manuell og forhåpentlig vis få løftet motoren inn. Etter en bedre frokost lørdag morgen, trappet jeg opp på døra til GSV’er Kjetil på Vinterbro kl. 0930, etter en skremmende liten sklitur baklengs med pårølgende beregnet 180-graders snurr i den bratte bakken (kunne fort ha gått riktig så galt). Jeg hadde tidligere i uken avtalt at jeg skulle bytte en T5 tennkasset mot diverse girdeler fra en manuell kasse. Delene så tilsynelatende ut til å passe, så jeg tok de med meg. Vel hjemme startet prosessen med å plukke ut pedalsettet som satt i bilen. Etter mye «knoting» kom omsider alt løs. Etter litt nærmere undersøkelser ble dessverre konklusjonen at både brakett og pedalsett var noe forskjellig (blant annet hull til bolter og vinkler på selve braketten). Dette medførte at jeg ble nødt til å gjenbruke braketten og bremsepedalen. Bremsepedalen som er noe bredere ble derfor kappet i rett lengde og pedalgummi fra den manuelle bremsepedalen ble montert. Av andre forskjeller jeg noterte meg, var blant annet et «horn/stag» som også satt på braketten i retning av dashbordet. Jeg er usikker på om disse forskjellene som jeg har funnet er på grunn av at min bil er kabriolet. Jeg leste grundig igjennom Mark Jeter’s Automatic to Manual Conversion - http://saabnet.com/sites/900conversion/, uten at noen av mine problemer og forskjeller ble nevnt der.


Image

Image

Neste steg var girvelgeren, et kapittel for seg selv. Jeg hadde to girvelgere å velge mellom hvorav den ene var komplett. De to skilte seg noe fra hverandre ved at den ene hadde øvre kule i metall og den andre i et slags plastmateriale. På bakgrunn av at den ene var komplett, ble den først montert. Jeg er usikker på om vi gjorde noe feil, men uansett ble motstanden for stor og ting føltes ikke rett. Det ble derfor bestemt at den med metallkula ble valgt. Problemet med denne var at den manglet den nederste plastkula (den med rillene som sitter i girstaget) Etter litt kapping og modifisering var den ene montert på den andre. Det neste som måtte gjøres var å bytte over tenningslåsen. På min amerikanske bil var selvfølgelig hullet til låsepinnen sveiset igjen, så her måtte det kappes. Ut kom den tilslutt, og etter flere runder med rensing ble den montert i den nye girvelgeren.Resten av neste dag gikk med til montering av diverse deler fra gammel til ny motor. Verd å merke seg var at det ved inspeksjon av de indre medbringerne ble det konstatert et trolig havari, da blant annet deler av låseruller lå igjen. Medbringeren var tydelig slitt, så denne ble byttet ut med en fra den andre girkassen jeg hadde liggende sammen med festet til speedometerkabelen.

Image

Bildet er stjålet fra Kjetil sin 99 tråd

Image


Helgen ble avsluttet med løft. Motoren henger/står delvis på plass. Ser fremt neste skruhelg. Jeg fikk dessverre ikke tatt noe særlig med bilder denne helgen da min telefon ikke helt trivdes i kulda. Satser på flere bilder neste gang. Blir nok desverre ikke tur til Dagali i år heller. Blir trolig å prioritere dette prosjektet.
Last edited by Sigge on 04 Feb 2015, 14:33, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Kjetil » 02 Feb 2015, 22:11

sigge wrote: etter en skremmende liten sklitur baklengs med pårølgende beregnet 180-graders snurr i den bratte bakken (kunne fort ha gått riktig så galt).
Tror alle i hele nabolaget har prøvd minst en 180 graders i brattbakken, for meg begynner teknikken å sitte nå :mrgreen: bra det gikk bra med deg og SAABen.
sigge wrote:Etter litt nærmere undersøkelser ble dessverre konklusjonen at både brakett og pedalsett var noe forskjellig (blant annet hull til bolter og vinkler på selve braketten).
Rart dette ikke passet rett på, SAAB er jo kjent for gjenbruk, og delene kommer fra en 92 modell. Uansett bra at du får "mikka" det til, selv om det er frustrerende og tar ekstra tid :x
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 04 Feb 2015, 15:32

Ettersom grillen er noe skadet fra før så tenkte jeg litt på å lage en egenkomponert grill av den jeg har. Satt å lekte meg litt i paint går kveld og kom fram til dette forslaget. Skal få tak i en ny orginal til senere. Hva tror dere? Planen er å bruke en baklukeemblem fra en 96 (tror jeg)
Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest