SommerSaaben M91 c900 T16 kabriolet

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 04 Mar 2015, 09:41

Morten S. wrote:Dette blir skikkelig lekkert!
Takker ;) Prosjektet begynner å ta form. Satser på å få motoren til å gå skikkelig snart. Dobble banjokoplinger er bestilt for måling av bensintrykk. Tok også teppet ut for vask. Var ganske skittent.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 11 Mar 2015, 15:07

Turbotrykksmåler i tidsrett design ankom nylig, samt at samboeren nå er satt på jobben med å trekke om sidepanelene i dørene og høytalerdekslene ;)

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 05 Apr 2015, 18:41


Here we go again…
Siden sist jeg postet her har jeg vært over fjorden to turer. For å ta den første helgen først, så avsluttet denne med et smell. Helgen gikk stort sett med til feilsøking da bilen hadde en ujevn gange. Som nevnt tidligere hadde mistanke om flere «syndere», men det viste seg til syvende og sist å være forårsaket av at forrige eier ikke montert rett innsugspakning slik at det her var en lekkasje, som tydelig kan ses på bildet under.

Image
Ny og gammel pakning

På dette tidspunktet må jeg ærlig innrømme at jeg begynte å mistenke at vedkommende som solgte meg motoren hadde hatt for mange tommeltotter, og mistanken ble ytterligere styrket da vi valgte å gå over å etterstramme bolter. Her var det mange bolter som ikke var skrudd skikkelig til. Jeg angrer selvfølgelig på at dette ikke ble sjekket grundig da motoren var ute, men jeg tar den ikke ut igjen nå. Lang utpå søndagskvelden var bilen endelig klar for testkjøring. Hun malte som en katt de første hundremeterne før en kraftig skrapelyd inntraff. De som sto igjen oppe på tunet trodde vi hadde kollidert. Skuffet og lei ble bilen dyttet tilbake inn i garasjen før jeg tok 23-fergen tilbake over fjorden. Den siste skrurunden var nå i påsken. Ettersom det er mye som skjer her på hjemmebane ble det noe begrenset med tid, men store fremskritt ble det i alle fall.

Sakser litt igjen fra JK’s tråd på Saab central om problemet:

The saga of our engine swap on Sigurd's vert is not over. The first time we took it out for a test drive, and put any load on the engine, it abruptly started to make an extreme rattling racket - bad enough that people standing 125 meters away wondered whether we had crashed. We turned it off, and towed it back into the garage. Next time I started it, the noise was there, so I turned off instantly. Next time again, I had someone standing by the open hood to advise me on where the noise was coming from ... but then it was gone. The engine was idling normally again.

The noise was definintely coming from the engine, and not the gearbox. I tested that by having the gearbox in 4th and the clutch pedal depressed when I did the first restart. In that configuration, everything from the wheels up to and including the clutch disc is stationary, and the noise was still there. There was one more thing that puzzled us when we started driving the car after the swap. The clutch pedal felt oddly soft, and it only only took a small amount of pedal travel to make it disengage. I think we'll start today's diagnostics by opening the clutch housing. If Ockham's Razor applies to our case, we ought to find that the bolts holding the pressure plate are loose, and that one of them has come out.

(I've already found that the guy who assembled this engine didn't use a torque wrench: The bolts that hold the camshafts down, were quite unevenly torqued when I tested them).

As soon as the clutch cover was off, we started laughing. The guy who put the engine together, had left his home-made clutch compression tool in place. You can imagine the amount of noise it made, scraping against the inside of the bell housing. While we had it off, we tightened every bolt in sight.


Image

Den siste økten gikk med til montering av blant annet fjernstyrt sentrallås (universalsett kjøpt på ebay). Fremgangsmåten står beskrevet her: http://www.twinsaabs.com/900_repair/key ... p?nsteps=3 og interiørdetaljer. Bilen ble også utstyrt med superaerohjul fra JKs 9000 som nylig ble solgt med mine sunbursthjul. Greit bytte spør du meg. Dekkene er dog muligens noe for store (205/55-16). De settes nok på min 9000 på sikt da jeg har et sett nyrestaurerte som skal på kabrioleten. Blir nok 195/50 dekk. Litt bilder følger under.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Sigge on 05 Apr 2015, 22:30, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 05 Apr 2015, 19:09

Her følger også et bilde av bruksbilen M96 9000 CSE (A50-replica)

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 29 Apr 2015, 22:35

Ettersom vi er midt oppe i forberedelser til flytting, så har jeg fått mindre tid til bilen. Det som nå står igjen for å få den på veien er å få tak i en ny trykkakkumulator til ABS-systemet og gå over hydraulikken til taket. Ellers er planene å lakkere fangere og aeroplast og montere dette. Hjulene som står på bilen skal på min 9000 og erstattes av de nyrestaurerte superaerofelgene med noe smalere dekk. Aero16hjulene blir da lagret for senere bruk. Fikk for øvrig i går mine nye gulvmatter fra Italia. Bilder kommer senere. Legger ut noen bilder som viser status.

Image

Image

Gleder meg til sommeren 8-)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 14 Jun 2015, 12:39

Det har dessverre ikke skjedd all verden siden sist da kjøp og salg av bolig samt andre familiære saker har tatt mye av min tid i det siste. Det som nå står igjen før visning er å bytte ABS-akkumulatoren. Jeg har også fått typegodkjenningspairer fra Saab/Orio Jeg har kjøpt en brukt akkumulator fra Sverige som forhåpentligvis skal fungere som den skal. De nyrestaurerte felgene er utstyrt med splitter nye 195/50 dekk. Slenger ut noen bilder.


Image

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby kanonjon » 14 Jun 2015, 23:09

Da krysser vi fingrene for at den nye akkumulatoren funker! :)

Kule matter forresten :)

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 15 Jun 2015, 05:26

kanonjon wrote:Da krysser vi fingrene for at den nye akkumulatoren funker! :)

Kule matter forresten :)
Satser på det. Logo på mattene er egendesignet. Hvis noen andre er interessert i noe slikt så kan jeg anbefaler de jeg kjøpte fra http://myworld.ebay.com/son_tizio/

Betalte NOK 288.15 + et tillegg på 10 euro for eget design. Frakten kom på NOK 223.80.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 01 Aug 2015, 23:28

Tja... lite har egentlig skjedd siden sist. Jeg hadde lenge planer om å få bilen på veien i sommer, men for å gjøre en lang historie kort så ble det ikke slik. Det har vært mye motgang i det siste både når det gjelder familie, bil og bolig. Det hele startet vel egentlig med at "drømmeboligen" som vi trodde vi hadde kjøpt viste seg å ha noen skjulte hemmeligheter som megler opplyste om i etterkant av budaksept. Det hele dro ut ganske lenge i tid og endte med at vi trakk vårt bud midt i juli. Må ærlig innrømme at jeg ikke lenger har tiltro til meglere. Dette er nemlig ikke første gangen jeg har blitt utsatt for noe slikt. Ettersom vi er på flyttefot, så er det selvsagt mye som må på plass. Dette var jeg selvsagt klar over, men min far hadde lovet å hjelpe meg i sommer. Slik ble det altså heller ikke http://www.gjengangeren.no/mann-kollaps ... 5-60-18822 Mye av sommeren har dermed gått med til familien og klargjøring av vår bolig for salg. Det går bedre med min far nå, og vi gleder oss med framgangen. Vi er nå snart klare for å selge vår bolig og har ikke funnet noe som passer for oss. Jeg håper virkelig ikke at campingvogna eller båten blir noen langvarig løsning. Jeg er veldig takknemmelighet for de som har vært rundt oss og hjulpet oss i sommer. slike venner vokser ikke på trær. Jeg er veldig takknemlig :)

Så tilbake til bilen.Noe pusling har det blitt med bilen så da jeg trappet opp hos biltilsynet hadde jeg forhåpninger om at jeg kunne få den godkjent. Med prøveskilt og taket nede møtte jeg forhåpningsfullt opp på Hafslund trafikkstasjon i Sarpsborg. Der ble jeg møtt av en yngre kar som etter en teknisk gjennomgang ikke hadde mye å utsette på bilen. Dessverre var det en oljelekkasje som han mente ville medføre en mangellapp og en dårlig foring i øvre bærearm. jaja tenkte jeg, det er jo bare peanøtter. Etter endt teknisk kontroll og nedskriving av tekniske data ble jeg bedt om å vente utenfor til søknaden var behandlet . Etter ca. en times venting (inklusiv et regnskyll fa hælvetet som passet meg svært dårlig da bakvinduet ikke er festet skikkelig) kom dommen. Faen å forbanna og skuffet jeg blei. Det var nesten så jeg ikke klarte å holde maska. Nei det hadde seg slik at ettersom bilen ikke var i "original utførelse" så kunne den ikke godkjennes etter unntaksbestemmelsen, og ettersom mine typegodkjenningspapirene fra Orio ikke var spesifikke nok, så kunne de heller ikke godkjenne bilen på ordinært vis. Resultatet ble at jeg søkkvåt og irritert sto der med et en avslått søknad og nytteløst argumenterte i mot. Det de hang seg opp i var at motoren og girkassen var byttet og at jeg ikke hadde konkret bekreftelse på at disse var typegodkjente i min bil. Makan til byråkrati. Får glede meg med at jeg fikk et par fine turer med prøveskilt 8-)

Når det gjaldt det tekniske, så viste det seg at oljelekkasjen var forårsaket av at en av boltene som sitter på girkassa og holder eksosrøret var knekket. Forrige eier av motoren hadde da bare slipt litt ned og "kamuflert sprekken med flashy sølvlakk". Jeg tømte girkassen for olje rengjorde så godt jeg kunne med aceton og trykkluft, før jeg klinte igjen det hele med varmebestandig pakningssilikon. Forhåpentligvis holder det, hvis ikke prøver jeg med noe epoxygreier. Sveising blir nok vanskelig her. Ellers fant jeg ut at vi hadde montert fremre motorfeste feil vei. Dette la jeg først merke til etter at jeg brand den ene motoren på kjølevifta som sto å stanget mot metalbøylen. Etter litt rådføring med et par karer på facebookgruppa til STCN, så fikk vi montert det rett vei. Foringen på øvre bærearm, ble byttet med en fra JKs gamle 900. Videre ble kjølesystemet trykktestet og et par mindre lekkasjer tettet. Da motoren nå står litt lengre ned fremme er det også behov for noen mindre justeringer av girvelgeren. Dette skal jeg se nærmere på.

Ettersom sommeren nå snart er over, så ser jeg ikke helt poenget med å sette skilter på bilen i år, men godkjenningen skal likevel på plass. Feil er utbedret og nye papirer er på vei. Ny visning er 10.08.

Image

Det ble da dessverre ingen Saabfestival eller Intsaab på meg i år. Blir liksom ikke det samme å ta 9000. Planen er videre å i løpet av høsten få montert og lakkert aeroplasten. Nye framseter og lakkering av bilen står også høyt på ønskelista Vi får se hva som skjer på sikt 8-)

Fortsettelse følger...
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)

Postby kanonjon » 02 Aug 2015, 18:05

DETTE VAR SURT! :( Uvesenet elsker byråkrati, er jo det som sysselsetter dem. Synes det er litt merkelig grunn fra Uvesenet, typegodkjent motor? Alt av bremser og oppheng er jo likt på de bilene, uansett hvordan type 900 motor som er i den! Men men, Uvesenet har sine prosedyrer... :x :x

Ønsker deg lykke til ved neste visning!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest