Da var en helg med mye motgang over. Planen for helgen var i utgangspunktet å bytte pedalsett fra automat til manuell og forhåpentlig vis få løftet motoren inn. Etter en bedre frokost lørdag morgen, trappet jeg opp på døra til GSV’er Kjetil på Vinterbro kl. 0930, etter en skremmende liten sklitur baklengs med pårølgende beregnet 180-graders snurr i den bratte bakken (kunne fort ha gått riktig så galt). Jeg hadde tidligere i uken avtalt at jeg skulle bytte en T5 tennkasset mot diverse girdeler fra en manuell kasse. Delene så tilsynelatende ut til å passe, så jeg tok de med meg. Vel hjemme startet prosessen med å plukke ut pedalsettet som satt i bilen. Etter mye «knoting» kom omsider alt løs. Etter litt nærmere undersøkelser ble dessverre konklusjonen at både brakett og pedalsett var noe forskjellig (blant annet hull til bolter og vinkler på selve braketten). Dette medførte at jeg ble nødt til å gjenbruke braketten og bremsepedalen. Bremsepedalen som er noe bredere ble derfor kappet i rett lengde og pedalgummi fra den manuelle bremsepedalen ble montert. Av andre forskjeller jeg noterte meg, var blant annet et «horn/stag» som også satt på braketten i retning av dashbordet. Jeg er usikker på om disse forskjellene som jeg har funnet er på grunn av at min bil er kabriolet. Jeg leste grundig igjennom Mark Jeter’s Automatic to Manual Conversion -
http://saabnet.com/sites/900conversion/, uten at noen av mine problemer og forskjeller ble nevnt der.
Neste steg var girvelgeren, et kapittel for seg selv. Jeg hadde to girvelgere å velge mellom hvorav den ene var komplett. De to skilte seg noe fra hverandre ved at den ene hadde øvre kule i metall og den andre i et slags plastmateriale. På bakgrunn av at den ene var komplett, ble den først montert. Jeg er usikker på om vi gjorde noe feil, men uansett ble motstanden for stor og ting føltes ikke rett. Det ble derfor bestemt at den med metallkula ble valgt. Problemet med denne var at den manglet den nederste plastkula (den med rillene som sitter i girstaget) Etter litt kapping og modifisering var den ene montert på den andre. Det neste som måtte gjøres var å bytte over tenningslåsen. På min amerikanske bil var selvfølgelig hullet til låsepinnen sveiset igjen, så her måtte det kappes. Ut kom den tilslutt, og etter flere runder med rensing ble den montert i den nye girvelgeren.Resten av neste dag gikk med til montering av diverse deler fra gammel til ny motor. Verd å merke seg var at det ved inspeksjon av de indre medbringerne ble det konstatert et trolig havari, da blant annet deler av låseruller lå igjen. Medbringeren var tydelig slitt, så denne ble byttet ut med en fra den andre girkassen jeg hadde liggende sammen med festet til speedometerkabelen.
Bildet er
stjålet fra Kjetil sin 99 tråd
Helgen ble avsluttet med løft. Motoren henger/står delvis på plass. Ser fremt neste skruhelg. Jeg fikk dessverre ikke tatt noe særlig med bilder denne helgen da min telefon ikke helt trivdes i kulda. Satser på flere bilder neste gang. Blir nok desverre ikke tur til Dagali i år heller. Blir trolig å prioritere dette prosjektet.