V4'n min har de siste par årene vært plaga med ei svak lugging, nærmest som ubalanse i motoren, når den går lett, med lav belastning og lite gasspådrag ved vel 2000 o/min - uansett gir. Dette gjentok seg da jeg i fjor satte inn en annen brukt motor (pga balanseakselugreie), så jeg skjønte at forgasser eller tenning var den-/de skyldige.
Det dreier seg om original 1500 motor med enkel FoMoCo forgasser, og i vinter kasta jeg meg på denne tråden på saabklubben.se: http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=7&t=37499. Etter å ha snakka med en hjelpsom kar på Triconor i Oslo, som nærmest utelukka fordeleren, tok jeg mot til meg, og fulgte rådet fra Hubbe; kjøpte 1,4 mm bor, og bora friskt og freidig opp hovedmunnstykket. Det hjalp!!!
Nå surrer motoren jevnt og fint, uansett turtall, og jeg innbiller meg også at den er blitt litt mer fleksibel og lettkjørt. Skulle andre oppleve samme plagene kan dette være verd å prøve.
Det store spenningsmomentet er om den går for fett, så jeg får nedslag på avgassmålingene når jeg nå skal på EU-kontroll...
Forgassertips FoMoCo
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Forgassertips FoMoCo
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
-
- Posts: 38
- Joined: 10 Feb 2013, 22:45
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Hva sier målingene?
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Det får jeg vite på EU-kontroll den 24. Men da jeg bestilte time på verksted, virka de ganske avslappa i forhold til dette...
knut
knut
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Ingen kommentarar på avgass. Fornya tillit to år til
knut frå mobil
knut frå mobil
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Gratulerer Syntes selv EU kan bli litt slitsomt på alle bilene - derfor greit med pre 1959 modeller:)knut wrote:Ingen kommentarar på avgass. Fornya tillit to år til
knut frå mobil
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 12
- Joined: 11 May 2016, 06:50
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Hei!
Vurderer sterkt å prøve dette rådet.
Bilen fungerer greit, men "lugger" når den går på liten belastning, samt at den "spytter" litt hvis jeg plutselig tråkker gasspedalen fort inn.
Synest det er litt dristig å borre opp dysa, da det ikke finnes muligheter for å angre seg etterpå......
Er det noe sted man får kjøpt dyser til FoMoCo forgasseren?
Vurderer sterkt å prøve dette rådet.
Bilen fungerer greit, men "lugger" når den går på liten belastning, samt at den "spytter" litt hvis jeg plutselig tråkker gasspedalen fort inn.
Synest det er litt dristig å borre opp dysa, da det ikke finnes muligheter for å angre seg etterpå......
Er det noe sted man får kjøpt dyser til FoMoCo forgasseren?
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Eg greidde ikkje å spore opp nye dyser, men kanskje nokon her på forumet kan ha brukte til overs? Elles kan du jo prøve forumet til Svenska Saabklubben http://saabklubben.se/forum/kategori/mo ... m/9596-v4/. Det var der eg fekk dette tipset.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
-
- Posts: 12
- Joined: 11 May 2016, 06:50
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
OK.
Tusen takk for forsøket i allefall!
Odd Vidar
Tusen takk for forsøket i allefall!
Odd Vidar
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Kan sikkert avse en fomoco gasser,så du har en reserve.hvis int,send privat melding. Hilsen Vidar!
-
- Posts: 12
- Joined: 11 May 2016, 06:50
- Contact:
Re: Forgassertips FoMoCo
Good news, everybody!!
Jeg dro forgasseren ut av bilen igjen, ny runde med rengjøring (Mye rust og dritt i tanken) og borret opp dysen med 1,4mm bor.
Fant ut at jeg manglet balansevekten i kanalen til akselrasjonspumpen?! Den må ha ramlet ut under siste montering, uten at jeg la merke til det... Laget ny vekt av tangen på en 4mm bor ca 9-10mm lang og monterte igjen.
Ba en liten bønn, og startet motoren. Den går kjempefint! Ingen justering av noe, bare glede!
Tusen takk for hjelpen alle sammen, og spesielt til Vidar som tilbød erstatnings gasser!
Odd'n
Jeg dro forgasseren ut av bilen igjen, ny runde med rengjøring (Mye rust og dritt i tanken) og borret opp dysen med 1,4mm bor.
Fant ut at jeg manglet balansevekten i kanalen til akselrasjonspumpen?! Den må ha ramlet ut under siste montering, uten at jeg la merke til det... Laget ny vekt av tangen på en 4mm bor ca 9-10mm lang og monterte igjen.
Ba en liten bønn, og startet motoren. Den går kjempefint! Ingen justering av noe, bare glede!
Tusen takk for hjelpen alle sammen, og spesielt til Vidar som tilbød erstatnings gasser!
Odd'n
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest