Jeg skulle vel strengt talt ha lagt ut en tråd på Saab turbo club i stedet, men GSV er en god varm stue
Bytter stilling i jobben, noe som betyr 11 mils pendling per dag. Nå skal det sant sies at jeg omtrent kjører 9000en ca 10 mil per dag og den gjør det med glans, men dessverre så gjør ikke bank kontoen det når en fyller full tank en gang i uka. Dessuten så betyr den nye stillingen noe kundebesøk som igjen betyr at en 19 år gammel Saab med div skjønnhetsfeil ikke helt greier den jobben. Så for å gå rett på sak, en Saab 9`5 2.2 TID - hvordan er disse?
Saab med diesel
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Saab med diesel
Det er mange meninger om både 2.2l og 1.9 tdi, spesielt på Turboforumet.
Gjenganger på 1.9 tdi er problemer med erg ventilen, selv blant folk med mye langkjøring. Spesielt dersom det er mye kjøring på lavt turtall,
2.2l så ser det ut som om dieselpumpen er akilleshælen, og den er meget dyr som ny.
Ellers en gammel konstruksjon, men pålitelig.
Gjenganger på 1.9 tdi er problemer med erg ventilen, selv blant folk med mye langkjøring. Spesielt dersom det er mye kjøring på lavt turtall,
2.2l så ser det ut som om dieselpumpen er akilleshælen, og den er meget dyr som ny.
Ellers en gammel konstruksjon, men pålitelig.
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
Re: Saab med diesel
Jeg har brukt litt av søndagen til å lese litt om både 2.2 og 3.0 TiD og det ser ut som bla at 2.2 literen har noe utfordringer med mye diesel rakkel under panseret. Men nok om det!
Ser ut som at her får en mye bil for kronene - tøff farge!
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Ser ut som at her får en mye bil for kronene - tøff farge!
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Saab med diesel
Kundebesøk med 9000 burde da bare være positivt ?78dude wrote:Jeg skulle vel strengt talt ha lagt ut en tråd på Saab turbo club i stedet, men GSV er en god varm stue
Bytter stilling i jobben, noe som betyr 11 mils pendling per dag. Nå skal det sant sies at jeg omtrent kjører 9000en ca 10 mil per dag og den gjør det med glans, men dessverre så gjør ikke bank kontoen det når en fyller full tank en gang i uka. Dessuten så betyr den nye stillingen noe kundebesøk som igjen betyr at en 19 år gammel Saab med div skjønnhetsfeil ikke helt greier den jobben. Så for å gå rett på sak, en Saab 9`5 2.2 TID - hvordan er disse?
Hvis jeg fikk besøk av en selger i en 9000, hadde handelen vært i boks fra min side... hehe!
Dessuten skal du kjøre VELDIG mange km før du har spart inn forskjellen i drivstoffutgifter kontra kjøpssummen på en nyere bil....
Uansett, fra spøk til revolver....
Har en kollega med en 9-5 med 3.0 V6-turbodieselen... Den har det vært veldig mye småtull med... Men når det er sagt, er det en fantastisk cruiser av en bil.
2.2-motoren er vel slitesterk, men noe "gammeldags" på godt og vondt... Denne har vel også kamkjede, og ikke registerreim som må byttes.
1,9'en finnes det jo også en del eksamplarer der ute med nærmere 300.000 problemfrie km på klokka, så det er vel ingen dårlig motor dette heller... Men her er nok servicehistorikk og registerreimbytte ekstra viktig for problemfri drift.
Har desverre ingen erfaring med 9-5 med 2,2-dieselen selv, men har kjørt et par OG 9-3'er med slik motor, og de gav et solid inntrykk.
Når det gjelder 9-5 generelt, har jeg kjørt slike med de fleste motorene (unntatt 2,2'n...)....
Men jeg har skrudd en del på en 9-5 bensin som søstera mi hadde.
9-5 er en flott bil, god å kjøre og slitesterk, men spør du meg, er det en mindre påkostet konstruksjon enn 9000... men når det er sagt, så er 9000 etter min mening noe av det mest gedigne som er bygget uansett merke og modell, så det skal noe til å matche den... sånn sett er nok 9-5 noe av det bedre du kan velge av nyere dato
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Saab med diesel
Har kjørt 2008 9-5 1,9tid i flere år nå... Når bilen hadde gått rundt 50.000 begynte den å fuske litt akkurat ved akslerasjon på lavt turtall... typisk egr, bestilte time på Saab, bilen hadde fortsatt garanti. De hadde ikke tid til å ta den før etter ferien... så da dro vi på familieferie til Danmark. Etter å ha fått marsja gjennom Danmark (som har 130 på sine motorveier) var alle egr problemer borte og bilen har nå gått 86.000 uten at vi har merka noe mere fusking.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Saab med diesel
Moralen er rett og slett- KJØR FORT!super`n wrote:Har kjørt 2008 9-5 1,9tid i flere år nå... Når bilen hadde gått rundt 50.000 begynte den å fuske litt akkurat ved akslerasjon på lavt turtall... typisk egr, bestilte time på Saab, bilen hadde fortsatt garanti. De hadde ikke tid til å ta den før etter ferien... så da dro vi på familieferie til Danmark. Etter å ha fått marsja gjennom Danmark (som har 130 på sine motorveier) var alle egr problemer borte og bilen har nå gått 86.000 uten at vi har merka noe mere fusking.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Saab med diesel
Når man har en Saab, så skal klampen i bånn, alltid!Henning wrote:Moralen er rett og slett- KJØR FORT!super`n wrote:Har kjørt 2008 9-5 1,9tid i flere år nå... Når bilen hadde gått rundt 50.000 begynte den å fuske litt akkurat ved akslerasjon på lavt turtall... typisk egr, bestilte time på Saab, bilen hadde fortsatt garanti. De hadde ikke tid til å ta den før etter ferien... så da dro vi på familieferie til Danmark. Etter å ha fått marsja gjennom Danmark (som har 130 på sine motorveier) var alle egr problemer borte og bilen har nå gått 86.000 uten at vi har merka noe mere fusking.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
-
- Posts: 13
- Joined: 03 Nov 2012, 22:07
- Contact:
Re: Saab med diesel
Kjører selv en saab 9-5 2.2tid til daglig. Helt fantastisk bil pg kjøre. Og ikke minst billig. Kjørte ålesund bergen på 0,59 l/mil. Kjørte ikke pent for å si det sånn.
Mår det kommer til motorkonstruksjom så er dette en skuddsikker motor bare den får stell og god behandling.
Diesel pumpen hadde eg ikke beskymret meg for. For er utrolig skjelden den ryker. Men koster litt om du skulle vært uheldig.
1,9 hadde eg holdt meg unna. God motor men alt rundt er bare dritt. Egs.virvelspjeld og ikke minst registerreim og vannpumpe.
Støyen i 2,2 tid er heller ikke så voldsom som folk vil ha det til. Knatrer på utsiden men stille og behagelig inni.
Hadde eg vært deg hadde eg kjøpt en 2004 eller 2005 9-5 med automat.
Uansett luykke til med bilkjøp
Mår det kommer til motorkonstruksjom så er dette en skuddsikker motor bare den får stell og god behandling.
Diesel pumpen hadde eg ikke beskymret meg for. For er utrolig skjelden den ryker. Men koster litt om du skulle vært uheldig.
1,9 hadde eg holdt meg unna. God motor men alt rundt er bare dritt. Egs.virvelspjeld og ikke minst registerreim og vannpumpe.
Støyen i 2,2 tid er heller ikke så voldsom som folk vil ha det til. Knatrer på utsiden men stille og behagelig inni.
Hadde eg vært deg hadde eg kjøpt en 2004 eller 2005 9-5 med automat.
Uansett luykke til med bilkjøp
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest