Helt riktig at at de samme delene, de identiske som originalt sitter på bilene kan kjøpes andre steder til lavere pris, det vet "alle"
Hver bilprodusent lager ikke egne støtdempere, bremse kalippere, gearkasser, motorer og det meste annet, det har de gjort i mindre og mindre grad siden bilen ble født. og når det kommer til historier om pris: jeg måtte kjøpe ny kupevifte til 9-3`n min før ferien ettersom det ikke var aktuelt å kjøre til Finland uten klimaanlegg i 30 grader. 5500,- kostet den hos den lokale delepusher`n for SAAB og dessverre hadde ikke jeg tid til å vente på postgang, for hos maptunparts.no koster den 1064,- pluss mva og frakt
Men det er på samme måte et udiskutabelt er at det produseres en relativt stor mengde piratdeler med elendig kvalitet, om du hadde kjøpt tennkassetten enkelte andre steder kunne du bokstavelig talt hørt kvaliteten ved belastning av motoren. Kjøp endel deler fra en produsent som heter Scanparts, f.eks fjærbenslager til en 9-5 varer kanskje et år. Dette r deler som selges hos Mekonomen, Speedparts og andre store deleforhandlere. Mitt poeng er kun at det er enkelte deler det ikke nødvendigvis er lurt å kjøpe så billig som mulig, et fjærbenslager som ikke varer lenger en et år er ikke det største problemet, hull i stempelet er et litt større problem
Kan jo legge til at det er avslørt piratdeler på flyene til enormt mange flyselskaper, også de store trygge som Lufthansa, KLM osv. Partnair ulykken i 1989 var en direkte konsekvens av elendige piratdeler og det var misstanke om at det var Kinesiske piratdeler i de nye Hercules transportflyene til forsvaret. Husker ikke hvordan det endte med forsvaret, om det var eller ikke, men vi vil vel helst ikke ha dårlige piratdeler i flyet som skal fly hele familien med barna til syden, eller i bremsene til det 50 tonn tunge vogntoget som kommer mot den fullastede familiefrakteren nedover bakken. Er det da greit i familiefrakteren da? Satt på spissen? Javisst er det det, men det var poenget også, setter ting litt i perspektiv gjør det ikke?