Dette er en tråd hvor vi kan samle lenker til artikler om de siste nyheter rundt alt som foregår i Saabverden.
Jeg begynner med noe av det siste fra Saab/NEVS. Nå har det ikke skjedd så veldig mye nytt den siste uken, men dette er vel de viktigste sakene fra de siste ukene.
NEVS ser på muligheter for å starte opp produksjon av 9-3 igjen
http://www.saabsunited.com/2012/10/brea ... -line.html
Nevs har kontaktet tidligere Saab-ansatte og bedt dem om å ta kontakt for eventuelle jobbmuligheter i fremtiden
http://www.saabsunited.com/2012/11/nevs ... oyees.html
Leverandørene skal være positive til at NEVS starter opp igjen
http://www.saabsunited.com/2012/11/supp ... -nevs.html
Følg på med nyheter her når dere kommer over noen!
Siste Saab-nytt
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Siste Saab-nytt
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
Den svenske regjerningen har avgjort å ta permanent eierskap over Saab Parts:
http://www.saabsunited.com/2012/12/swed ... parts.html
http://www.saabsunited.com/2012/12/swed ... parts.html
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
NEVS fortsetter å søke etter flere arbeidere som kan være med å gjenoppta driften ved fabrikken :
http://www.saabsunited.com/2012/12/anot ... sting.html
http://www.saabsunited.com/2012/12/nevs ... a-ceo.html
http://www.saabsunited.com/2012/12/anot ... sting.html
http://www.saabsunited.com/2012/12/nevs ... a-ceo.html
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
Ny Saablogo er ikke langt unna! Skal bli spennende å se.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1865791- ... an-pa-gang
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1865791- ... an-pa-gang
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
400.000 SAABer i året og da ikke alene som først var planlagt bare med bare elektriske motorer, men også med "normale" exemplarer, som for eksempel går på bensin.
http://www.saabsunited.com/2013/01/nevs ... china.html .
Jeg er ikke mot elektrisk drivne biler (les SAABer), tvert i mot, men da må det i mitt syn være sånn at man må kunne kjøre minst ±600 - 750km før mann måtte lade op bateriene igjen og det skulle i min tanke ikke ta lengre enn sånn 15 til 30 minuter, i stedet for å måtte lade 8 timer eller lengre og maksimalt kunne kjøre 150 til 200km. Tenk deg for eksempel hvor lenge det ville ta å kjøre på den måten fra Bergen till for eksempel Oslo. Eller tenk deg å reise nede på kontinentet, for eksempel fra Fredrikshavn ned til Barcelona, for å nevne en lengre avstand.
Hvorfor tenker jeg på maksimalt 15 til 30 minuter for å lade bateriene? Det er en fin tid for å slappe av litt, ta een kopp kafe eller lunsje. Og jada, det er sånn att man skal vile oftere enn en gang i ±600 - 750km, det er sant, men tanken min om å si lade op etter ±600 - 750 km ær fordi det ær omtrent den samme distansen mellom en full bensintank og en tom bensintank og dermed har man en bedre sjansje for å kunnen konkurere med biler som kjører på bensin eller Diesel.
http://www.saabsunited.com/2013/01/nevs ... china.html .
Jeg er ikke mot elektrisk drivne biler (les SAABer), tvert i mot, men da må det i mitt syn være sånn at man må kunne kjøre minst ±600 - 750km før mann måtte lade op bateriene igjen og det skulle i min tanke ikke ta lengre enn sånn 15 til 30 minuter, i stedet for å måtte lade 8 timer eller lengre og maksimalt kunne kjøre 150 til 200km. Tenk deg for eksempel hvor lenge det ville ta å kjøre på den måten fra Bergen till for eksempel Oslo. Eller tenk deg å reise nede på kontinentet, for eksempel fra Fredrikshavn ned til Barcelona, for å nevne en lengre avstand.
Hvorfor tenker jeg på maksimalt 15 til 30 minuter for å lade bateriene? Det er en fin tid for å slappe av litt, ta een kopp kafe eller lunsje. Og jada, det er sånn att man skal vile oftere enn en gang i ±600 - 750km, det er sant, men tanken min om å si lade op etter ±600 - 750 km ær fordi det ær omtrent den samme distansen mellom en full bensintank og en tom bensintank og dermed har man en bedre sjansje for å kunnen konkurere med biler som kjører på bensin eller Diesel.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
Ting skjer - og det endelig litt fortere. Nye Tesla Model S kan kjøre opptil 48 mil på en ladning, lade opp batteriet på en spesial lader tar 45 minutter så ta en dessert etter hamburgern og du er på vei igjen.
Er dog enig at batteribiler har en lang vei å gå, men her i oslo suser det masser av el biler, rett og slett fordi folk her nede kjører normalt sett under 10 mil tur/retur arbeid, eller butikk, barnehage osv.
Skal man mye på langturer eller er selger med kontor i bilen hadde jeg nok valgt annen løsning.
Så en artig dokumentar for en god stund siden, den heter "Who killed the electrc car?" - artig dok, der fortalte de meg at den første el bilen ble laget for 100 år siden og klarte rundt 4-6mil på en ladning - det er ca. det samme en Buddy klarer 100 år senere - det var nok noen som stakk litt kjepper i hjulene på den utviklingen ja
Hadde det enda vært noen som kunne ha gjort hydrogen litt enklere hadde vi vært langt nærmere.
H
Er dog enig at batteribiler har en lang vei å gå, men her i oslo suser det masser av el biler, rett og slett fordi folk her nede kjører normalt sett under 10 mil tur/retur arbeid, eller butikk, barnehage osv.
Skal man mye på langturer eller er selger med kontor i bilen hadde jeg nok valgt annen løsning.
Så en artig dokumentar for en god stund siden, den heter "Who killed the electrc car?" - artig dok, der fortalte de meg at den første el bilen ble laget for 100 år siden og klarte rundt 4-6mil på en ladning - det er ca. det samme en Buddy klarer 100 år senere - det var nok noen som stakk litt kjepper i hjulene på den utviklingen ja
Hadde det enda vært noen som kunne ha gjort hydrogen litt enklere hadde vi vært langt nærmere.
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
Og i kveld var det mere nyheter over NEVS og SAAB/SAAB og NEVS.
For å lese det kan men se på:
http://www.saabsunited.com/2013/01/the- ... -vast.html og:
http://www.saabsunited.com/2013/01/pres ... -cars.html .
God natt!
For å lese det kan men se på:
http://www.saabsunited.com/2013/01/the- ... -vast.html og:
http://www.saabsunited.com/2013/01/pres ... -cars.html .
God natt!
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
Jeg synes vel det beste hadde vært om Saab aldri gikk konkurs, men når det en gang er slik, er det gledelig å se at det skjer ting med "nye Saab". NEVS holder kortene nokså tett til brystet, men det viser seg jo at de stadig gjør fremskritt!
Jeg håper de vi lykkes med planene sine, det skal bli spennende å følge med framover
Jeg håper de vi lykkes med planene sine, det skal bli spennende å følge med framover
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
Synes det er veldig bra at de har korta tett til brystet og at kommer de med litt små hint av og til. Tyder jo på at de har ting under kontroll virker det som.
Men jeg har sagt dette tidligere, får bare håpe at de kan gjøre en Saab til en Saab nå da... det vil tiden vise.
Men jeg har sagt dette tidligere, får bare håpe at de kan gjøre en Saab til en Saab nå da... det vil tiden vise.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Siste Saab-nytt
Mye att og fram nr det gjelder NEVS og nye SAAB...
Noen som har oversikt over om de kjøpte SAAB eller kun fabrikken og rettigheter til 9-3 og Phoenix.
SAAB-museet eies vel av Trollhättan kommune. Svenska staten eier SAAB parts. Hvem eier SAAB sjelen?
Personligen fortsatt skeptisk om NEVS = SAAB... blir heller ikke overbevist når de planlegger en ny fabrikk i Kina... Litt langt unna SAAB-sjela i Trollhättan...
Noen som har oversikt over om de kjøpte SAAB eller kun fabrikken og rettigheter til 9-3 og Phoenix.
SAAB-museet eies vel av Trollhättan kommune. Svenska staten eier SAAB parts. Hvem eier SAAB sjelen?
Personligen fortsatt skeptisk om NEVS = SAAB... blir heller ikke overbevist når de planlegger en ny fabrikk i Kina... Litt langt unna SAAB-sjela i Trollhättan...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest