I håp om å få opp motivasjonen og noen velmenende spark bak fra "menigheten" så starter jeg denne tråden.
"Alfred" er en 1974 V4 som er førstegangsregistrert i 1973.
Bilen ble hentet i Oslo i 1992, med havarert balanseaksel. Da hadde den stått parkert ute ett par vintre i Oslo. Brøytebilene hadde pakket den inn med snø. Resultatet av dette var at det var bulker i samtlige skjermer og dører
For øvrig hadde den gått forholdsvis lite. Hun jeg kjøpte den av var eier nummer 2, etter å ha fått den av sin onkel.
Bedre motor ble anskaffet, og bilen ble registrert i 1993 og overlevert en ung dame (min kones datter) som studentbil.
Derav navnet "Alfred".
Hun kjørte bilen en 2-3 år, på Gjøvik / Raufoss traktene. før den igjen stanset pga. balanseakselhavari
Den ble da solgt på rot. Etter en del år på en låve ved Gjøvik kjøpte jeg den tilbake, og fikk den hjem.
Da så den omtrent slik ut:
Peter, min sønn, og jeg hadde stående en V4 rally (rep.objekt) og satte motor og girkasse fra den inn i "Alfred"
1740 med diverse godsaker, samt rallykasse med diff.brems
Et par dager etter denne operasjonen dro vi til landstreffet 2010 i Levanger. (70 mil med lavgiret kasse med diff krever muskler )
Peter fikk fornøyelsen av å kjøre denne.
Her fra en rast på Dovre:
Ut på langtur med en bil som har stått i over 10 år, og vekket til live kun et par dager i forveien er ikke alltid like lurt
(ble eu-godkjent dagen i forveien)
Heldigvis var det bare kondensatoren som hadde tatt kvelden.
Weber 40 og nevnte girkasse er en kombinasjon olje- og energiministeren og finansministeren bifaller. Dro vel drøyt 2 liter pr. mil.....
Til Dagali 2011 ble det satt inn en litt snillere forgasser.
MEN etter "ørten" runder på banen begynte det å bli en del rare lyder i motoren.
Det viste seg at det var litt lite olje, og iallfall ett rådelager har fått bank....
Sommeren 2012 ble det satt inn standard girkasse og motor. MEN det var ikke snakk om å få clutchen til å fri.
Etter å ha overhalt både slave- og hovedclutchsylinder uten noen bedring.
Jeg visste at clutchen var OK da den hadde fungert bra i annen bil.
Resultatet ble at jeg gikk drittlei av V4, og satt vekk bilen.
Har nå funnet ut at det er hevarmen i girkassen som sannsynligvis er synderen, og har fått overhalt en girkasse.
Så fort jeg blir bra av senebetennelsen i armen håper jeg å få ånden over meg. Da blir det å bytte girkassen, og forhåpentligvis få bilen klar til Dagali.
Videre planer er å få pusset opp bilen. Var nylig innom formannen og handlet fine dører i samme farge. Jeg har liggende RP-glassfiberskjermer som også er tenkt montert.
1973 96 "Alfred"
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
1973 96 "Alfred"
Last edited by Morten S. on 31 Dec 2013, 11:08, edited 2 times in total.
- tommybi
- Posts: 250
- Joined: 28 Nov 2012, 19:42
- Location: Sarpsborg
- Contact:
Re: 1973 96 "Alfred"
Hei morten , bilen ser jo fin ut den da morro med v4 og blir kult og følge denne bilen du må få ut fingeren og bli kvitt betennelsen og få den klar på veien igjen morro med nye tråder her inne koser meg hver gang noen skriver her inne . stå på morten .
saab v4 1976, saab 96 2takt soltak 1961,saab 96 2 takt 1966, saab 96 2takt 1965, saab 99 4 speed. 1982.saab 99 5speed 1982
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1973 96 "Alfred"
Mårn Morten!
Hva er planen med denne? skal du sette den isammen som orginalbil eller skal du fortsette med Rally motor og det stuket? Glassfiber skjermer for å lette bilen og gjøre den raskere eller for å bli kvitt rust på eksisterende?
Håper jeg klarer å komme meg på Dagali sjøl.
Lykke til med betennelsen, noe drit å bli hindra å skru Saab.
Hva er planen med denne? skal du sette den isammen som orginalbil eller skal du fortsette med Rally motor og det stuket? Glassfiber skjermer for å lette bilen og gjøre den raskere eller for å bli kvitt rust på eksisterende?
Håper jeg klarer å komme meg på Dagali sjøl.
Lykke til med betennelsen, noe drit å bli hindra å skru Saab.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 1973 96 "Alfred"
I første omgang er planen å få den opp å gå igjen.
Dernest å ta av bakskjemene for å se på tilstanden der. Er iallfall gjennomrustet opp i hjørnet mot bakre sidevindu på venstre side.
På sikt har jeg lyst til å få den lakkert. Den er veldig stygg i lakken i dag.
Denne har jeg ikke tenkt å bestrebe meg for å få original.
Da første eier skulle gi den videre til niesen ble den hellakkert. Vedkommende lakkerer må ha hatt kvantumsrabatt på sparkel, for det ser ut til at hele bilen har et solid lag med sparkel under lakken
Glassfiberskjermene er for å litt rally-stuk. Kanskje spacers og noen gromme felger også. Manton har spacere med de fleste boltsirklene.
5x110 (samme som 9-3 og 9-5 gir større utvalg av felger)
Jeg har både hekk- og frontspoiler liggende samt laksetrapp.
Dernest å ta av bakskjemene for å se på tilstanden der. Er iallfall gjennomrustet opp i hjørnet mot bakre sidevindu på venstre side.
På sikt har jeg lyst til å få den lakkert. Den er veldig stygg i lakken i dag.
Denne har jeg ikke tenkt å bestrebe meg for å få original.
Da første eier skulle gi den videre til niesen ble den hellakkert. Vedkommende lakkerer må ha hatt kvantumsrabatt på sparkel, for det ser ut til at hele bilen har et solid lag med sparkel under lakken
Glassfiberskjermene er for å litt rally-stuk. Kanskje spacers og noen gromme felger også. Manton har spacere med de fleste boltsirklene.
5x110 (samme som 9-3 og 9-5 gir større utvalg av felger)
Jeg har både hekk- og frontspoiler liggende samt laksetrapp.
Henning wrote:...Hva er planen med denne? skal du sette den isammen som orginalbil eller skal du fortsette med Rally motor og det stuket? Glassfiber skjermer for å lette bilen og gjøre den raskere eller for å bli kvitt rust på eksisterende?....
Last edited by Morten S. on 02 Jan 2014, 08:26, edited 1 time in total.
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 1973 96 "Alfred"
Morten, god bedring og lykke til med prosjektet. Gøy med prosjekttråd
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: 1973 96 "Alfred"
Spennende, Morten !
Ser at Alfred også er UR-registrert (Molde) , så han er nok solgt ny fra samme forhandler og rullet ny i samme traktene som min, bare et år senere...
Høres også ut som du har samme rusthullet i bakskjermen opp mot bakruta som jeg har... Romsdalsrust ??
Blir moro å følge med Alfred fremover, utfra det jeg har sett i andre tråder om andre biler du har, tipper jeg at han blir en riktig sveisen
kar etterhvert !
Ser at Alfred også er UR-registrert (Molde) , så han er nok solgt ny fra samme forhandler og rullet ny i samme traktene som min, bare et år senere...
Høres også ut som du har samme rusthullet i bakskjermen opp mot bakruta som jeg har... Romsdalsrust ??
Blir moro å følge med Alfred fremover, utfra det jeg har sett i andre tråder om andre biler du har, tipper jeg at han blir en riktig sveisen
kar etterhvert !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: 1973 96 "Alfred"
Alltid kjekt med nye prosjekttråder!
Og ja takk til laksetrapp, det synes jeg er på sin plass
Og ja takk til laksetrapp, det synes jeg er på sin plass
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1973 96 "Alfred"
Alt høres veldig bra ut Morten...... Men lurer på om jeg er for ung til å helt se dette med laksetrapp....... Veit at mange liker denne, men jeg tror det var for mye lakstrapper på alt av biler på åttiotallet da jeg vokste opp... vært mye på Campingplasser i Sverige under min barndom - mulig en overload.....Morten S. wrote: Glassfiberskjermene er for å litt rally-stuk. Kanskje spacers og noen gromme felger også. Manton har spacere med de fleste boltsirklene.
5x110 (samme som 9-3 og 9-5 gir større utvalg av felger)
Jeg har både hekk- og frontspoiler liggende samt laksetrapp.
Men skal du ha gromme felger - hekk og frontspoler og rally skjermer mååå det vel noe grommere under panseret enn en standard 1500??
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest