I mangel av fremskritt og oppdateringer på mine andre prosjekter kan jeg skrive litt om prosjektet som egentlig ikke skulle være noe prosjekt Det er heller ikke så mange prosjekttråder på 9000 inne her (en?). Kanskje noen også kan få tips og nytte av noen av de reparasjonene jeg har utført underveis. Tilsynelatende enkle oppgaver, som ikke har vært det.
8. mai 2015 kjørte jeg optimistisk og ganske så fornøyd hjemover i nyinnkjøpt 9000. Bremsene hang litt på de første milene etter et låveopphold på nesten 4 år. Det ble en kort stopp på Lygnaseter for å kjenne etter at bremsene ikke var alt for varme. Ville ikke miste bremsene i nedoverbakkene, og etter en kort diskusjon med meg selv ble jeg enig i at dette gikk nok bra.
9000 ser trist ut uten frontspoiler, men den fulgte heldigvis med i bagasjen, feil farge riktignok. Fire fine jubileumsfelger lå heldigvis også i bagasjen.
De 13 milene hjem gikk som en drøm, nydelig bil å kjøre!
Det var veterinæren på Eina som hadde eid den fra 2000, og fram til jeg kjøpte den. De to første årene hadde den gått som leasingbil.
Det var stort sett kona til veterinæren som hadde brukt bilen til jobbpendling mellom Eina og Gjøvik, men jeg mistenker at sønnen også var litt involvert siden det var litt rødmaling på noen deler i hjulopphenget.
Veterinæren mente at verken turbo eller koppling hadde blitt byttet, så det tyder vel på at det har vært en fornuftig kjørestil på de 310000 km den har gått?
27 dager til SAAB festivalen 2015!
SAAB 9000 CSE A50 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
SAAB 9000 CSE A50 1998
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Denne skal jeg følge med på. Mulig jeg lager en egen tråd om min 9000 jeg også, har liksom drukna litt i kabrioletfokuset. 9000 er en utmerket kjølemaskin. Foretrekker denne fremfor 9-5en. Hvilke farge er det på bilen?
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Gjør det Sigge! Prosjekttråder er morsomtSigge wrote:Denne skal jeg følge med på. Mulig jeg lager en egen tråd om min 9000 jeg også, har liksom drukna litt i kabrioletfokuset. 9000 er en utmerket kjølemaskin. Foretrekker denne fremfor 9-5en. Hvilke farge er det på bilen?
Fargen på min er 257 Midnight Blue.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
De delene jeg visste måtte skiftes hadde jeg allerede bestilt noen dager før jeg hentet bilen. I påvente av delene (fra Speedparts ) gikk jeg nøyere gjennom bilen. Karosseriet var etter det jeg hadde sett før jeg kjøpte den i grei stand. Lakken var litt preget av bruk og med noen bobler nederst på bakluka, nederst på dørene høyre side og litt inntil hjulbuelistene høyre side. I følge selger hadde bilen hatt en skade på høyre side, og blitt omlakkert der, så det tyder på at grunnarbeid ikke hadde vært utført like bra som fra fabrikk.
Under hadde jeg sjekket de stedene hvor jeg vet eldre Saaber (95/96/99) ruster først. Det eneste var at jekkefestene var litt brune, men bare overflaterust etter bortslitt Tectyl.
Det var først da jeg kom hjem og fikk akt meg godt inn under bilen jeg fikk meg en overraskelse. Hadde jeg sjekket bedre bakerst i reservehjulsbrønnen hadde jeg også oppdaget det før
Det har blitt 16. mai og kappinga fortsetter. Måtte ta meg en kort pause for å kjøpe ny vinkelsliper. Denne gangen ble det blå Bosch. B&D var en skuffende erfaring
Siden garasjen er full av to andre SAAB prosjekter måtte det bli utemekk. Følte at det regnet hver dag i hele mai!
20 dager til SAAB festivalen og 17 dager til visning hos NAF.
Under hadde jeg sjekket de stedene hvor jeg vet eldre Saaber (95/96/99) ruster først. Det eneste var at jekkefestene var litt brune, men bare overflaterust etter bortslitt Tectyl.
Det var først da jeg kom hjem og fikk akt meg godt inn under bilen jeg fikk meg en overraskelse. Hadde jeg sjekket bedre bakerst i reservehjulsbrønnen hadde jeg også oppdaget det før
Det har blitt 16. mai og kappinga fortsetter. Måtte ta meg en kort pause for å kjøpe ny vinkelsliper. Denne gangen ble det blå Bosch. B&D var en skuffende erfaring
Siden garasjen er full av to andre SAAB prosjekter måtte det bli utemekk. Følte at det regnet hver dag i hele mai!
20 dager til SAAB festivalen og 17 dager til visning hos NAF.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Det har blitt 27. mai og endelig et par dager med fint vær. Det betyr en dag med avspasering fra jobb for å sveise. Delene har kommet fra Speedparts så det er ikke mangel på arbeid.
Siden sist oppdatering har jeg også gått over bremsehydraulikken. Høyre caliper foran var nok byttet rett før bilen ble satt på låven, var som ny. Hvorfor ny venstre caliper fulgte med i bagasjen skjønte jeg da jeg skulle demontere den gamle. Mutrene i begge ender på slangen var rund og varme/rørtang hjalp ikke mye. Det ble til at jeg byttet både slangen og røret. En jobb jeg trodde skulle ta 30 minutter tok en hel dag. Største utfordringen var å entre bremserøret oppe i fordelingsenheten (eller hva det heter), i blinde, med bare to fingertupper.
Begge caliperne bak måtte også byttes. Jeg syntes prisene på calipere hos både Mekonomen og Torshov bilrekvisita var litt i overkant, så det ble handlet på Biltema. En tabbe jeg kan komme tilbake til.
6 dager til visning og 9 dager til Saab festivalen.
Siden sist oppdatering har jeg også gått over bremsehydraulikken. Høyre caliper foran var nok byttet rett før bilen ble satt på låven, var som ny. Hvorfor ny venstre caliper fulgte med i bagasjen skjønte jeg da jeg skulle demontere den gamle. Mutrene i begge ender på slangen var rund og varme/rørtang hjalp ikke mye. Det ble til at jeg byttet både slangen og røret. En jobb jeg trodde skulle ta 30 minutter tok en hel dag. Største utfordringen var å entre bremserøret oppe i fordelingsenheten (eller hva det heter), i blinde, med bare to fingertupper.
Begge caliperne bak måtte også byttes. Jeg syntes prisene på calipere hos både Mekonomen og Torshov bilrekvisita var litt i overkant, så det ble handlet på Biltema. En tabbe jeg kan komme tilbake til.
6 dager til visning og 9 dager til Saab festivalen.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Det har blitt lørdag 30. mai og jeg starter dagen med å skifte støtdempere bak. Det er vel enkelt! To muttere oppe og en bolt nede per støtdemper. Nok en 30 minutters jobb
Mutrene på de øvre festene gikk greit, de sitter godt beskyttet inne i bagasjerommet. Mutrene til de nedre gikk også ganske greit, med en lang forlenger. Boltene var imidlertid en nøtt, ikke mulige å vri rundt, eller banke løs
Et raskt Google søk viste at jeg ikke var den eneste som har hatt dette problemet. Støtdemper og krengningshemmer sitter med samme bolt, og bolten har en tendens til å ruste fast inne i foringa til krengningshemmeren. Tok en telefon til en erfaren Saab- mekaniker, og han var også kjent med problemet og foreslo stikksag for å sage av bolten. Luftdrevet stikksag er glimrende på tynnplater, men etter 20 minutter saging, 3 blader og kanskje en mm skjønte jeg at den bolten ikke lot seg knekke av en skarve stikksag.
Dermed tok jeg ned komplett bakaksel.
Litt enklere å jobbe nå, vinkelsliper er tingen Kappet først av støtdemperne for å komme bedre til.
For å få ut biten som satt igjen i krengningshemmeren måtte jeg ta fram gassbrenneren og smelte litt gummi, skikkelig godlukt, og deretter hjelpe den på vei med en endeleddsavdrager.
3 dager til visning, og 6 dager til Saab festivalen
Mutrene på de øvre festene gikk greit, de sitter godt beskyttet inne i bagasjerommet. Mutrene til de nedre gikk også ganske greit, med en lang forlenger. Boltene var imidlertid en nøtt, ikke mulige å vri rundt, eller banke løs
Et raskt Google søk viste at jeg ikke var den eneste som har hatt dette problemet. Støtdemper og krengningshemmer sitter med samme bolt, og bolten har en tendens til å ruste fast inne i foringa til krengningshemmeren. Tok en telefon til en erfaren Saab- mekaniker, og han var også kjent med problemet og foreslo stikksag for å sage av bolten. Luftdrevet stikksag er glimrende på tynnplater, men etter 20 minutter saging, 3 blader og kanskje en mm skjønte jeg at den bolten ikke lot seg knekke av en skarve stikksag.
Dermed tok jeg ned komplett bakaksel.
Litt enklere å jobbe nå, vinkelsliper er tingen Kappet først av støtdemperne for å komme bedre til.
For å få ut biten som satt igjen i krengningshemmeren måtte jeg ta fram gassbrenneren og smelte litt gummi, skikkelig godlukt, og deretter hjelpe den på vei med en endeleddsavdrager.
3 dager til visning, og 6 dager til Saab festivalen
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Nok et eksempel på ting som fungerer på tegnebrettet, eller er laget for at det er enkelt når bilen skal monteres på fabrikken - men som skaper problemer når ting skal skiftes / repareres
Nå venter jeg spent på om det ble 9000 til Saabfestivalen
Nå venter jeg spent på om det ble 9000 til Saabfestivalen
Kjetil wrote:Det har blitt lørdag 30. mai og jeg starter dagen med å skifte støtdempere bak. Det er vel enkelt! To muttere oppe og en bolt nede per støtdemper. Nok en 30 minutters jobb
Mutrene på de øvre festene gikk greit, de sitter godt beskyttet inne i bagasjerommet. Mutrene til de nedre gikk også ganske greit, med en lang forlenger. Boltene var imidlertid en nøtt, ikke mulige å vri rundt, eller banke løs
Et raskt Google søk viste at jeg ikke var den eneste som har hatt dette problemet. Støtdemper og krengningshemmer sitter med samme bolt, og bolten har en tendens til å ruste fast inne i foringa til krengningshemmeren..........
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Søndag 31. mai fortsatte jobben med støtdemperne. Nye foringer presses inn.
og bakaksel med nye støtdempere er på vei inn.
Denne gang med godt lag med kobberpasta på boltene slik at neste støtdemperbytte skal gå litt greiere. Nye bolter, skiver og muttere fulgte forresten med foringene
De indre foringene til stabstaget ble også byttet Resten av foringene kjentes bra ut, så jeg tror ikke det var noe mer som ble byttet, begynner jo å bli en stund siden.
2 dager til visning og 5 dager til Saabfestivalen
(....og bakakselen ligger feil vei på bildet over, snudde den selvfølgelig før montering. Passet liksom ikke helt den veien, )
og bakaksel med nye støtdempere er på vei inn.
Denne gang med godt lag med kobberpasta på boltene slik at neste støtdemperbytte skal gå litt greiere. Nye bolter, skiver og muttere fulgte forresten med foringene
De indre foringene til stabstaget ble også byttet Resten av foringene kjentes bra ut, så jeg tror ikke det var noe mer som ble byttet, begynner jo å bli en stund siden.
...ja, lever fortsatt i håpetMorten S. wrote:Nok et eksempel på ting som fungerer på tegnebrettet, eller er laget for at det er enkelt når bilen skal monteres på fabrikken - men som skaper problemer når ting skal skiftes / repareres
Nå venter jeg spent på om det ble 9000 til Saabfestivalen
2 dager til visning og 5 dager til Saabfestivalen
(....og bakakselen ligger feil vei på bildet over, snudde den selvfølgelig før montering. Passet liksom ikke helt den veien, )
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Mandag 1. juni ble det kveldsjobbing
Noen timer til visning og 4 dager til festivalen
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=2&t=2483Kjetil wrote:I kveld, da jeg skulle montere ny caliper bak på 9000, så jeg at bremseslangen var dårlig. Siden bilen skal på EU-kontroll i morgen (nå er det jammen alt blitt imorgen ) hastet det med å få tak i ny slange. En kjapp sjekk viste at Biltema hadde, riktignok ikke nærmeste butikk, men Moss. Kjøper vanligvis ikke bremseslanger på Biltema, men er nøden stor så....., og hvor andre steder får man tak i sånt kl 1900!
MEN fikk samme problemet her, som jeg hadde foran. Det var ikke mulig å få separert slange og rør. Prøvde både med kjølespray og varme, i kombinasjon med rustløser. Foran endte det med at jeg byttet både slange og rør, men bak går røret over bensintanken og ser ut til å fortsette helt fram. Er ikke så lysten på den operasjonen! Hadde det bare vært en skjøt et sted, men ingen skjøter å se!
Jeg har dette koningsverktøyet fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022667/ Funker fint på kobbernikkel, men har ikke lykkes på stålrør som er mye hardere. Saab har stålrør
Noen som har noen forslag? Er det en skjøt noe sted? Koningsverktøy for stålrør?
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f ... 1&start=80Kjetil wrote:...øøø, ja Hvis jeg skal til festivalen må det bli med denne, kjerringa MÅ ha bruksbilen, og de 2 andre Saabene er blitt prosjekter.96GT wrote:Kjetil... skal du til Festivalen med denne?
9000 har jo også 30-års jubileum i år. http://saabcarmuseum.se/event/saab-festival-2015/
ED var innom i går kveld og kodet inn ny nøkkel og slukket srs lampa, så da fikk jeg strøket to punkter til på lista. Om det blir festival på meg eller ikke bestemmer NAF mannen i morgen kl 1300 (hvis jeg blir ferdig da )
Noen timer til visning og 4 dager til festivalen
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: SAAB 9000 CSE A50 1998
Selv om denne tråden har litt "turbolagg" så må du bare si ifra om det er noe du trenger. Har plukket ned et par av disse
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest