SAAB 99 GL, 1983

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 05 mar 2014, 15:50

99turbo skrev:Når det gjelder magnetventil så kan ecu bygges om så du kan bruke ventil for T7 styring. Den er MYE billigere og mer holdbar ;)

Takk for tips, fant beskrivelse også! Side 161 her: http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf Krever endring av ECU og omprogrammering.
Grei jobb....kanskje :?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 05 apr 2014, 23:56

I dag ble det forstillingskontroll på 99:an.
Spissing ble målt til 1mm toe out.
Bilde
I følge boka skal det være 2+/-1mm toe in, men siden de som har greie på det mener 1mm toe out er perfekt på 99/900/90 får det være som det er8-) -har noe med forhjulsdrift og at hjulene drar seg mot toe in når de driver.
Camber målte jeg til -0,57` (hs) og -0,67`(vs).
Bilde
Boka sier +0,5`+/-0,5', men her er det også noen som vet bedre og sier at -2` er passe, riktignok for banekjøring....:D...så dermed lar jeg det være som det er. Håper målingene mine i hvert fall er sånn nogenlunde riktige.
Caster har jeg ikke laget noe verktøy for å måle ennå, men det kommer nok det og. Tar gjerne imot innspill og erfaringer om forstillingsjustering.


Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 04 mai 2014, 00:19

Bilde
Nypolert, og klar for sommeren, uten striper.
Brukte Biltema sin dekalfjerner, luktet godt, slik som viskelærene luktet da jeg gikk på barneskolen.
Funket veldig bra også, og skadet ikke lakken på noen måte.
BildeBilde
Savner alt stripene litt. Så bra ut på avstand, men var temmelig frynsete i kantene.
Bilde

Har også hatt et "tette bilen" prosjekt, siden det rant inn vann flere steder.
Først og fremst kom det inn en liten bekk ved frontrutas høyre hjørne, mellom glasset og gummilista. Måtte fjerne polstringen på a-stolpen for å finne ut hvor vannet kom inn.
Bilde
Rutepakningen var både frynsete og hard.
Bilde
Men siden en ny både koster penger og medfører jobb prøver jeg å jukse med den enkle metoden først.
Brukte en skarp tapetkniv og skar av et par mm av pakningen mot frontruta, maskerte og la på en stripe med sort Tec-7
Bilde Bilde
Kan nesten ikke se det, og enn så lenge er det tett :mrgreen:
Lekkasjen ved antenna ble tettet med ny pakning etter at rust på undersiden var fjernet.
Bilde Bilde
Plastdingsen på luftutslippet på bakskjermen ble det litt mere jobb med, men etter nøye rengjøring ble det limt fast igjen med Tec-7. Får håpe det holder, men det er ihvertfall tett nå.
Bilde Bilde
Pakningene rundt baklysene er temmelig slappe også og slipper inn vann. Bør være greit å finne en løsning på det, men tips mottas.
Ellers er dørpakningene klare for utskiftning, de er hele, men har mistet all spenst. Tips om hvor nye er å få kjøpt tas gjerne imot.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: Sv: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 19 aug 2014, 22:56

Bilde
Har begynt planlegging og forberedelser til neste delprosjekt.
Hvilke kamaksler bør jeg velge, fra 2,1l eller LTT? Begge 1992 modell.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 12 jan 2015, 23:33

På tide med en liten oppdatering av prosjekttråden, selv om det ikke har skjedd så mye. Har stort sett bare kjørt.....:D
Bilde
Forrige helg brukte jeg et par timer på rengjøring. Først i vaskehallen på bensinstasjonen før jeg tømte varmtvannstanken hjemme. Hageslange inn gjennom katteluka fungerer utmerket selv om det er et par minusgrader.
Det var en frossen SAAB jeg gravde fram i går, men den starta på "et kick".
Bilde
Ren og fin ble den kjørt i garasjen. Klar for vinterens delprosjekt.
"Ny" motor klar for overhaling sammen med 2,1 topp: BildeBilde
I tillegg har jeg begynt å samle noen nye deler til inspirasjon:mrgreen:BildeBildeBilde
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav kanonjon » 13 jan 2015, 06:26

Dette lover bra! :)

vegard-ram
Innlegg: 10
Registrert: 13 des 2013, 21:29
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav vegard-ram » 16 jan 2015, 20:31

moro å følge med på prosjekt tråden din. er veldig gøy å se at min gamle bil har det bra :) hvor mye er den kjørt nå? :)

Brukeravatar
Sigge
Innlegg: 275
Registrert: 18 okt 2014, 09:27
Sted: Emmerød
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Sigge » 02 feb 2015, 12:14

Kjetil skrev:
Eirik skrev:
Det skal visstnok være forskjell på plastdekslet under spakstellet, om det er 4 eller 5-trinns. Har vel med om det er spor for 5. gir eller ikke. Jeg hadde nok flyttet over dette, men det er kanskje ikke nødvendig ved 5-trinns spakstell på 4 girs kasse. (Verre om en går motsatt vei).

Bilde
Kan ikke se at det er noe som gir meg et gir til bortsett fra at det er støpt inn "5" i bunnen av plastdekselet.
Det viktigste er nok girknoppen, vil så gjerne ha 5 gir :lol:



Jeg fant heller ikke noen forskjell på mine plastdeksler. Derimot var det forskjeller på girspakene og kulene. Jeg endte med å gå for den med metallkule. Måtte flytte over den nedre plastkula med rillene da jeg manglet denne på den andre girvelgeren. Måtte da kappe av den øverste halve kula av plast.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 02 feb 2015, 22:39

vegard-ram skrev:moro å følge med på prosjekt tråden din. er veldig gøy å se at min gamle bil har det bra :) hvor mye er den kjørt nå? :)

Kun 325934 km Vegard, knapt innkjørt, men får nytt hjerte med pacemaker for sikkerhets skyld. ;) Du får selvfølgelig en prøvetur hvis vi treffes!
sigge skrev:Jeg fant heller ikke noen forskjell på mine plastdeksler. Derimot var det forskjeller på girspakene og kulene. Jeg endte med å gå for den med metallkule. Måtte flytte over den nedre plastkula med rillene da jeg manglet denne på den andre girvelgeren. Måtte da kappe av den øverste halve kula av plast.

Er nok en fordel å gå for stålkula som kom på senere modeller ja. Forandringer bør være til det bedre :!:
Nå har jeg imidlertid funnet en forandring som ikke er til det bedre :twisted: : Den satans koniske tappen som forbinder leddet på girstaget med akselen i girkassa. Hvordan i huleste få ut den uten å brenne opp girkassa :?: (Ja, jeg har løsnet en lille mutteren i tynne enden, og banket-forsiktig..)
På V4 gjøres jo dette på en enkel og elegant måte.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
99turbo
Innlegg: 230
Registrert: 18 nov 2012, 18:27
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav 99turbo » 04 feb 2015, 10:31

Den koniske tappen er noe forbannet dritt av og til ja. Det var et spesialverktøy for det formålet som så ut som en miniversjon av en endeleddsavdrager. Første gangen jeg kødda med det for snart 20 år siden lå jeg under bilen kuttet enden, borret og bannet, det ble mye banning ettersom dritten er herdet. Så ble det umbraco skrue med skiver og låsemutter når det ble montert. Neste gang ble det nettopp endeleddsavdrager. Den funket, men den er litt stor og klumpete så neste gang skal jeg vurdere å lage en som passer bedre og gjør demonteringen noe enklere :)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest