SAAB 99 GL, 1983

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
Hjelle
Innlegg: 321
Registrert: 02 sep 2012, 11:05
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Hjelle » 13 des 2013, 14:49

M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

vegard-ram
Innlegg: 10
Registrert: 13 des 2013, 21:29
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav vegard-ram » 13 des 2013, 22:06

artig prosjekttråd som jeg må følge med på. jeg har bekjentskap til denne bilen 8-) min far har eid bilen siden 1988. da etterpå har jeg kjørt sikkert 100 000km på den. bilen ble da solgt av meg. den mittkonsolen å hatthylla ble jeg også temmelig paff av å se for dette ble gjort av eieren som hadde den før jeg kjøpte den tilbake. stått alltid i garasje under mitt fars eie. tatt vare på. vært en driftsikker bil som ikke er gjort annet en å skifte vanlige slitedeler på. de stripene på siden var noe som var på bilen da den ble kjøpt. muligens noe orginalt tilbehør. jeg har noen deler liggende igjen etter bilen. deriblant et nytt orginalt airflow sett kjøpt av meg men aldri vært montert. deler av USA front. ikke komplett osv. spennende å se på utviklingen. å skulle bilen komme for salg en eller annen gang vil jeg gjerne notere meg på lista :)

mvh Vegard

vegard-ram
Innlegg: 10
Registrert: 13 des 2013, 21:29
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav vegard-ram » 13 des 2013, 22:10

glemte forresten å kommentere trekket i taket. rett opp for føreren kan det se ut som tidligere eier har tatt i taket. nettopp det som var. min far er en stor mann 8-)

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 14 des 2013, 01:35

96GT skrev:Skumle planer i denne tråd :)


Hehe :twisted: Planene/drømmene er det mange av, gjenstår bare å gjennomføre....



Ja, har sett litt på denne, og liknende løsninger også. Bare redd det blir veldig trangt mot torpedoveggen, men hvis noen har erfaringer eller meninger tar jeg gjerne imot tips.

vegard-ram skrev:....min far har eid bilen siden 1988. da etterpå har jeg kjørt sikkert 100 000km på den....

Artig at gammel eier dukker opp igjen! Til tross for en del småbulker er det tydelig at den er blitt godt tatt vare på. Kilometertelleren står på 322100 nå. Hvis du har noen bilder av bilen kan du gjerne poste de i denne prosjekttråden Vegard.
Av eierhistorikken ser det ut som om Evert fra Saltdal eide den fra 30/07/1985. Fra 18/07/1988 eide din far (Ole Johannes) bilen fram til 07/01/2005 da den ble registrert på Lasse fra Tollå. 08/09/2012 ble den solgt til Jarle fra Uvdal, som jeg kjøpte den av i april i år. Første eier kan jeg ikke finne.
Den ble avregistrert 13/12/2004 så det er noen år siden sist den var i drift, før nå.
vegard-ram skrev:glemte forresten å kommentere trekket i taket. rett opp for føreren kan det se ut som tidligere eier har tatt i taket. nettopp det som var. min far er en stor mann 8-)

:D Aha.
Nå er det nok ennå lavere under taket, men har festet opp det meste med nåler.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

vegard-ram
Innlegg: 10
Registrert: 13 des 2013, 21:29
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav vegard-ram » 14 des 2013, 14:31

jeg må prøve å høre med farsan hvem som var første eier på bilen. stemmer det at det var en fra rognan som hadde den før min far kjøpte den. bilen ble kjøpt på rognan auto å hans gamle volvo 142 ble da byttet inn. den har greidd seg veldig bra for rust som du sier. så du hadde funnet et par små plasser som du har utbedret perfekt. clutch ble byttet på ca 100 000km. å når jeg solgte den var den slitt så regner med den ble byttet før du kjøpte den? i alle fall så hadde han som kjøpte den fra uvdal liggende en ny clutch. husker ikke årstall når jeg kjøpte den igjen etter lasse nystad men den var ikke på veien etter det. å dermed ble det ikke sendt inn noen salgsmelding på bilen. men fikk stå i garasje selv om den ikke var i drift. nå er min gamle pc kræsjet der jeg hadde noen bilder av bilen. men har et som er tatt fra i den garasjen bilen sto i.
Bilde
ene bulken på panseret. tror det var høyre fremme var det jeg som gjorde. var da borti en bakfot på en elg. blinklysglasset gikk også da. men generelt sett et bra utgangspunkt for en flott veteran bil 8-)

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 16 des 2013, 22:26

[quote="vegard-ram"]ene bulken på panseret. tror det var høyre fremme var det jeg som gjorde. var da borti en bakfot på en elg. quote]
Bra det ikke gikk verre! Både for deg, meg og elgen :)
Kopplingen er nok byttet, fungerer fint nå. Helt nytt Walker eksosanlegg var det også på den da jeg kjøpte den.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 16 des 2013, 23:44

Kan fortsette tilbakeblikket og skrive litt om hva jeg gjorde i høst:
Bremseoppgradering
Dette var noe jeg opprinnelig ikke hadde tenkt, men siden de originale caliperne og skivene måtte overhales eller byttes ble det like greit en oppgradering.
Jeg kjøpte inn en litt kollisjonsskadet 900 2,1 1992 modell til delebil. Den var egentlig litt for dyr, men med bra sommerdekk på alufelger og veldig bra Continental piggdekk ble det handel. Ingen ulempe at det var 2,1 heller, men det kan jeg komme tilbake til om et år eller to.
Det jeg plukket av delebilen var:
-komplett bakaksel med krengningsstag
-spindler med nav foran
-håndbrekk
-braketter som ble skåret ut:
Bilde
Andre deler jeg måtte ut og handle:
Brukte original calipere foran fra en 9000 Turbo 1997 modell.
Nye calipere bak, SAAB/ATE til 9000/900 og hadde jeg fra før. Disse var opprinnelig tiltenkt 95 prosjektet.
Håndbremsvaiere måtte jeg kjøpe nye. Her er det fra årsmodell 1988-1994 som må brukes (OBS! forskjellig lengde h/v)
Bremseslangene foran er til Ford, hverken 900 eller 9000 har riktig lengde.
Ellers ble det selvfølgelig nye klosser, skiver og slanger.

Det er en ganske enkel konvertering som er "bolt-on" bortsett fra at brakettene til håndbrekket må sveises.
Her er det viktig å måle nøye så håndbrekket kommer riktig i forhold til konsollen. Skulle jeg ikke beholdt originalsetene kunne jeg kappet ut en større del fra delebilen, da hadde det vært enklere å få plasseringen riktig.
Slik så det ut i 900n:
Bilde
og slik var det i 99n før jeg begynte å kappe:
Bilde
Her er festene sveiset på plass. Bakre feste til girgreia er et godt utgangspunkt for å måle seg fram til riktig plassering (vises til høyre i bildet).
Bilde
Monteringen er i gang:
Bilde
Plassering av hull til håndbrekkvaier ble målt ut på delebilen.
BildeBilde
Bakakselen ble shina opp litt.
Bilde
De brukte fram-caliperne fikk et par dager i Strip-All.
Bilde
....før de ble honet, fikk nye stempler og foringer, samt tre strøk med 2K Caliperlakk. Caliperne bak fikk også et par strøk.
Bilde
For å få plass til de større 9000 caliperne måtte de "originale" bremseskjolda kappes til.
Bilde

Bilen ble stående en stund ute før den ble tatt i bruk. Bak har jeg ATE original bremseskiver, foran et annet billigere merke. Gjett hvem som rustet!
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Hjelle
Innlegg: 321
Registrert: 02 sep 2012, 11:05
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Hjelle » 17 des 2013, 14:44

Kjetillo skrev:De brukte fram-caliperne fikk et par dager i Strip-All.
Bilde

Brukar du kar med varme, eller går det å bruke dette utan? Har sett litt på dette produktet, men har aldri vorte til at eg har kjøpt. Hadde vore kjekt om du skreiv litt om kva utstyr du brukar. Virkar jo genialt til sluke jobbar du nemner her.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 17 des 2013, 21:40

Hjelle skrev: Brukar du kar med varme, eller går det å bruke dette utan? Har sett litt på dette produktet, men har aldri vorte til at eg har kjøpt. Hadde vore kjekt om du skreiv litt om kva utstyr du brukar. Virkar jo genialt til sluke jobbar du nemner her.


Synes Strip All fungerer utmerket. Kjøpte en stor bøtte med produktet i pulverform for noen år siden. Brukte oppløsningen i en 20l bryggebøtte til å begynne med, men den ble litt liten så jeg kjøpte en større bøtte på Felleskjøpet beregnet til hundefor.
Jeg har brukt både med og uten varme. Effekten blir dårligere eller tar lenger tid jo kaldere det er. Ideell temperatur skal være 60 grader, men da fordamper oppløsningen raskere, så jeg pleier å stille temperaturen litt lavere og bruker lokk på bøtta.
Etter å ha brukt Strip All en stund ser jeg at det er stor forskjell på hvor fort metaller ruster igjen. Noe blir brunt nesten med en gang mens andre deler kan ligge et år med bare små antydninger til å ruste igjen. Mest imponert ble jeg av forstillingsdelene fra 95`n.
Før jeg legger deler i oppløsningen prøver jeg å gjøre de så rene for olje, tectyl o.l. som mulig for å beholde oppløsningen så ren som mulig. Etter å ha ligget i badet en stund tas delene opp og spyles/vaskes rene før de får seg noen timer eller døgn til i badet før jeg vasker de på nytt. Hvis delene skal lagres uten å behandles er det like greit å droppe den siste vasken for oppløsningen skal ha en viss rustbeskyttende effekt, men det er viktig at det ikke er noen rester av oppløsningen før delene lakkeres.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Hjelle
Innlegg: 321
Registrert: 02 sep 2012, 11:05
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Hjelle » 17 des 2013, 23:50

Høyres bra ut. Då kan en egentlig berre kjøpe litt pulver og ei egna spann med lokk å prøve seg fram då. Tanken min var at om en har spanna ståandes romtemerert spelar det jo for den glade hobbymekanikaren ikkje noka rolle om det tek 2 eller 5 dagar å få fks. en kalipper fri for rust. Ser det anbefalt med lukka bøtte ja.
Ser dei har startkit med kar + væske, synd dei ikkje har ein mellomting mellom 3 og 200 liters fat... :p
Det minste karet med varme er B14xH10xL24, og skulle vel egentlig passe til smådeler som kalipper og slikt.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest