Page 11 of 11

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 29 Jan 2017, 21:06
by Jorgen
Kjetil wrote:B212 motoren som jeg bruker ved prøvemonteringen var nok et dårlig valg siden veiva er en drøy cm lenger. Det vil si den stikker lenger ut i framkant av motoren (i bilen blir det da i bakkant[emoji6]) enn det veiva på en B202 gjør. På B212 brukes det derfor en distansering.

Image

Her er samme reimhjul montert på en B202 motor.

Image

Jeg prøvde også det originale reimhjulet fra 99 - B201, men det kommer ikke langt nok inn. Årsaken vises tydelig på bildet nedenfor.

Image

Det er sikkert mulig å få dreid av slik at den delen inn mot blokka blir som på B202, men å finne et nytt eller som nytt reimhjul blir nok vanskelig. Vil ikke satse på et med morken vulkanisering på en ellers "ny" motor.

Image
Stilig med oppdatering! Da jeg så bildene av den morkne vulkaniseringen på reimhjulet slo det meg at dette er et fremtidig problem for mange av oss med slike biler. Er ikke dette mulig å få reparert på en eller annen måte på et eller annet mekanisk verksted, eller noe annet? Jeg mener å huske vagt at dette ble gjort på en eller annen Wheeler Dealers-episode, men i England er nok tilbudet på slike tjenester vesentlig større. Men det må da være mulig å finne noen som gjør slikt, enten her eller over der?

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 30 Jan 2017, 12:25
by Kjetil
Jorgen wrote: Stilig med oppdatering! Da jeg så bildene av den morkne vulkaniseringen på reimhjulet slo det meg at dette er et fremtidig problem for mange av oss med slike biler. Er ikke dette mulig å få reparert på en eller annen måte på et eller annet mekanisk verksted, eller noe annet? Jeg mener å huske vagt at dette ble gjort på en eller annen Wheeler Dealers-episode, men i England er nok tilbudet på slike tjenester vesentlig større. Men det må da være mulig å finne noen som gjør slikt, enten her eller over der?
Har ikke tenkt på dette, men sikkert en mulighet. Gjorde et raskt søk på Google nå, og endte opp med en haug dekkverksteder. Det var ett som skilte seg ut: Winrace Propellers i Froland. Utskifting av gumminav på propeller er vel likt nok?
Kommer trolig til å velge reimhjul fra 9000/ng900, og da blir ikke problemet like stort for meg akkurrat nå.

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 28 Feb 2017, 22:55
by Kjetil
Har gått litt videre. Vet ikke hvor mye dette har å si for effekten, men morsomt er det lell[emoji2] Finnes ikke å få kjøpt downpipe/batteribøy til 99, så da er det bare å prøve å lage selv.

Image

Image

Image

Image

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 29 Mar 2017, 18:36
by Kjetil
Prøvemonteringen fortsetter. Er en utfordring å finne en god plassering av intercooler.
Synes under frontfanger blir litt dominerende.

Image

Fikk tak i en litt mindre intercooler på ebay.

Image

Men da blir det ikke så lett å flytte radiatoren framover. Skulle gjerne hatt radiatoren et par cm framover for å gi plass til wastegateklokka.

Image