SAAB 99 GL, 1983

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Henning » 28 nov 2013, 20:36

Gratulerer!! strøkne felger du har fått på den nå, er det kun for vinteren?? de var ihvertfall veldig fine.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Morten S. » 29 nov 2013, 06:50

Gratulerer med fin bil! Artig å se at en 99 er kommet tilbake å veien, der den hører hjemme!

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 30 nov 2013, 02:08

Takker!
SAABEN vil bli brukt som en god nr 2 bil.
Felgene ja! De er fra delebilen, 900, 1992 modell. Måtte ta en "Quick fix" på felgene før de ble satt på! Felgene er helt avgjørende for helhetsinntrykket uansett om det er en strøken bil eller en shabby bil
Litt pussing, zinkprimer og Biltemas felgspray gjør underverker! Så får vi se hvor lenge det holder!
Må bare nevne at NAF - mannen mente det var veldig tøfft med felger som breddet litt mere utover!
Da vet dere som kjører med bredfelger hvor dere skal ta EU kontrollen!

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 08 des 2013, 00:15

I mangel på noe nytt kan vi ta et lite tilbakeblikk. Har ikke vært så flink til å oppdatere denne prosjekttråden.
Jeg trodde jeg skulle slippe rustsveising på denne bilen, men da jeg begynte å pirke litt rundt fant jeg et par hull i karosseriskjøtene i begge innerskjermer bak.
Etter å ha få lappet på hullene, ble det en runde med understellsmasse der den gamle var tynnslitt.

Da jeg skulle ta ut tepper og interiør ville ikke nedre festebolt til setebeltet ut. Det viste seg at sveisepunktene på den store mutteren på innsiden av kanalen hadde løsnet.
Da ble det litt kapping, sveising og sliping der også.
Bilde Bilde
Bilde Bilde

Teppene fikk seg et par omganger med avfetting, kraftvask og høytrykkspyler. De ble ikke som nye, men veldig mye bedre, og ikke minst bedre lukt.
Førersetet fikk "ny" skumgummi og "nytt" trekk på ryggen. Utrolig flaks at det eneste jeg satt igjen med fra en delebil (900 -83) jeg hadde for over 10 år siden var et fint passasjersete i riktig farge.
Etter lapping av smårifter og en grundig vask ble det en mye triveligere bil å sette seg inn i (men ikke se opp på innertaket :oops: ).
Bilde
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 08 des 2013, 18:07

Vært på julehandel i dag.
BildeBilde
Men hva har dette med SAAB 99?

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Eirik
Innlegg: 469
Registrert: 26 aug 2012, 15:32
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Eirik » 08 des 2013, 19:51

Interessant vending her! Blir det turbomotor og trionic eller DI/APC ? :D

Har sikret meg "ombygginskit" selv også, men det ser ut til å ta sin tid før jeg får brukt det :roll:
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 08 des 2013, 22:14

Riktig gjettet Eirik.
Har begynt å samle deler i hvert fall. Om det til syvende og sist blir noe av gjenstår å se.
Dette er komplett ledningsnett med sensorer, givere, ventiler, dyser, tennkasett, ECU og hva det nå heter alt sammen, fra en 1994 turbo. Med andre ord Trionic 5.5. motorstyring. Planen er å sette dette på en 16V LTT (B 202).
Har funnet en elegant løsning for veivakselgiver her: http://www.eeuroparts.com/Parts/52162/Trionic-T5-Conversion-Performance-Kit-w-lightened-flywheel-101K10039/
Bilde
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Henning » 09 des 2013, 07:27

Kjetillo skrev:Vært på julehandel i dag.


............... Har du monteringsanvisning på det spagetti greiene :shock:

Innsprut??
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav Kjetil » 09 des 2013, 09:50

Henning skrev:
............... Har du monteringsanvisning på det spagetti greiene :shock:

Innsprut??


Monteringsanvisning fulgte dessverre ikke med, men jeg bør nok skaffe meg koblingsskjema før jeg begynner å tvinne ledninger :?
Trionic 5.5 styrer tenning, innsprut og turbotrykk ved hjelp av diverse sensorer. Spennende med litt "hi tech" fra 90-tallet! :ugeek:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Brukeravatar
96GT
Innlegg: 1436
Registrert: 30 okt 2012, 22:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Legg innav 96GT » 10 des 2013, 21:40

Skumle planer i denne tråd :)
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest