SAAB 99 GL, 1983

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 04 Jan 2014, 21:12

Ble en tur til Elverum i dag.
Samler deler.......
Image
Motoren skal visstnok være en 145 hk ltt fra 1992, men trodde ikke at disse hadde intercooler og oljekjøler. Denne kom fra bil som har. Noen som vet fakta?
Image

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Eimund » 04 Jan 2014, 22:10

Ifølge chassinummeret, er det en 145hk lavtrykker. Er nok ettermontert kjøler og apc i ettertid.
Mvh
Eimund Lunde

QuantumII
Posts: 25
Joined: 11 Jun 2013, 14:35
Location: Strømmen, Akershus
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby QuantumII » 19 Feb 2014, 15:26

Hei,

Her står en guide på hvordan T5 kan monteres. Det er for OG900, men burde ikke være veldig anderledes enn på denne 99en. Sikkert noe informasjon som kan være nyttig.

http://www.saablink.net/forum/general-c ... 3456-3.htm
Saab 99GL 1977 4-dørs

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 20 Feb 2014, 00:03

Eimund wrote:Ifølge chassinummeret, er det en 145hk lavtrykker. Er nok ettermontert kjøler og apc i ettertid.
Ja, stemmer nok bra, men noen apc var det ikke på bilen. IC fikk jeg med motoren, er av vanlig standard 900 type og i bra stand. Fikk også tilbud om å kjøpe 9000 IC, men fant ut at det kunne bli vanskelig å finne en plass til den.
Hvor vanlig er det med oljekjøler på 900 LTT?
Image
Valgte uansett ikke å ta med selve kjøleren siden den var ganske lurvete. Noen som har forslag til oljekjøler og plassering på 99?
Last edited by Kjetil on 20 Feb 2014, 00:47, edited 1 time in total.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 20 Feb 2014, 00:41

QuantumII wrote:Hei,

Her står en guide på hvordan T5 kan monteres. Det er for OG900, men burde ikke være veldig anderledes enn på denne 99en. Sikkert noe informasjon som kan være nyttig.

http://www.saablink.net/forum/general-c ... 3456-3.htm
Takk for link!
Har funnet en del tips og diskusjoner om ettermontering av Trionic. Ikke minst i UK er det også populært å installere på ikke-SAAB motorer.
Kablingene til ECUn varierer visstnok fra årgang til årgang. Et koblingsskjema til riktig årsmodell blir viktig, men det løses nok ved hjelp av den lokale SAAB-professoren http://www.proff.no/selskap/bilkonsult- ... /Z0IBZISX/
Både turbo og ECU er helt nytt for meg (i hvert fall å mekke på selv!)og i søken på kunnskap fant jeg noe virkelig spennende: T5Suite!http://softadvice.informer.com/Trionic_Suite.html
....men det er et stykke fram til jeg skal fordype meg i det, får konsentrere meg om en steinaldertrimmet V4 først.
99n er nesten i daglig drift og fungerer utmerket, og nå har jeg samlet nesten alle delene som trengs for konvertering til 16V Turbo.
Mangler forresten magnetventilen som styrer turbotrykket. Er det noen som har ny eller brukt til salgs, med nødvendige slanger, så er jeg interessert.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby 96GT » 20 Feb 2014, 05:56

Litt av et prosjekt dette :) fikk byttet mangetventil på min 900 2.0T -95 hos Nordmarkens i Årjäng igår. Kanskje de kan fremskaffe en til deg.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 04 Mar 2014, 23:55

Magnetventilen går å skaffe ny, men koster fort en tusenlapp eller to? Får jeg tak i en brukt håper jeg å spare litt penger. Det går visstnok å reparere de også.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 05 Mar 2014, 00:00

http://photo.platonoff.com/Auto/2007041 ... issection/

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 05 Mar 2014, 00:17

Er over en uke siden sist jeg var ute å kjørte så jeg skulle ta en liten tur i kveld. Merket det var litt fuktig i bilen...:(Image
Hadde det vært på førersiden hadde jeg blitt våt på beina. Tydeligvis en lekkasje som har kommet nå nylig, var tørr og fin i hele høst. Det var ikke annet å gjøre enn å drenere.
Image Gjorde det samme på førersiden, var litt vått der og. Får sette inn propper når alt har rent ut, få tørket bilen og finne ut hvor vannet kommer inn.
Men det ble en kjøretur/handletur. Lønner seg å følge med på Finn.no.ImageImage Thule/SAAB sammenleggbart takstativ.:)





Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Last edited by Kjetil on 05 Mar 2014, 15:44, edited 1 time in total.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby 99turbo » 05 Mar 2014, 00:46

Når det gjelder magnetventil så kan ecu bygges om så du kan bruke ventil for T7 styring. Den er MYE billigere og mer holdbar ;)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest