Page 1 of 4

99 turbo -80

Posted: 06 Aug 2015, 13:43
by targus200
Litt seint å starte en prosjekt tråd når jeg har hatt den i snart 4 år, men bedre seint en aldri :?
Det ligger litt info om bilen her på Norsk Saab 99 turbo register:
Jeg har en 1980 99 turbo som har gått i Karlskoga med samme eier fra ny, 17/03-81 til 08-11.
Eieren av bilen gikk bort juli 2011, så det var nevøen som solgte bilen.
Han kunne fortelle at bilen hadde hatt samme mekaniker siden bilen var ny, når mekanikeren byttet jobb fulgte bilen etter, jeg har ikke fått tak denne i mekanikeren, men historien er ihvertfall bra :lol:

Chnr: 99 80 60 12768, et ganske høyt chnr på en turbo etter som jeg har forstått.
Produsert i Nystad, Finland. Hvis du vet hvordan jeg kan finne ut mer om bilen ut ifra chnr, si ifra.
Saab museet kunne ikke gi meg noe info i det hele tatt.

Litt om motor: BSI20P05-002222, 98. siste motor produsert dette året.
girkasse: G 45701- 417645, 5 trinns kasse som er beregnet for eksport, første eier av bilen måtte vente i 1 år for å få bilen med 5 trinns kasse, han ble tilbudt en 900 turbo med 5 trinns, men han ville ha en 99 turbo 8-)
Jeg er i kontakt med vxl låds jørgen for overhaling og forsterkning av kassa siden den ikke er forsterket fra fabrikken for turbo.

Eller blir bilen brukt så mye som mulig og kommer til å være en rullende restaurering i laaaang tid framover.
Det er 3 stk 99T -80 i Norge tror jeg, 1 i Vennesla, 1 i Larvik(solgt til østfold?), og min. Har du info om flere, gi beskjed.

Det finnes også en internasjonal side for 99 turbo, anbefaler alle og registrere seg her (ser noen her har registrert seg). Her er bilen min: http://www.saab99turbo.com/registry_detail.php?id=444 og her på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=274817
Og her er litt om meg: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1814

Bilder av bilen etter at den til Norge, det er bare og venne seg til å se rust, for mer skal det bli :cry:
Dette ble utbedret hos Seierstad veteran på Hvarnes, de gjorde veldig bra arbeide til en overkommelig pris.
Under begge dørene.
Image
Nedre bærearms feste, begge sider måtte byttes.
Image
Image
Image
Foran og bak alle hjulbuene
Image
Under førerstol.
Image
+ endel andre steder.

Men nok om det negative. Motor, girkasse og drivverk fungerer bra, lakken er ok, interiør er veldig bra og uten tegn til slitasje, og -14 kjørte jeg ca 3000 km uten problemer.
Interiør bilder.
Image
Image

Girkassa er nå til overhaling/oppgradering: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=2252

Nå har jeg fått leid meg verksted ca 5 minutter fra der jeg bor, og nå er det motoren som skal pyntes på.
Hvordan skal jeg få de blankere?
Image
Image

Re: 99 turbo -80

Posted: 06 Aug 2015, 16:35
by Morten S.
Dette må da bli bra Kjetil!

Heldig som har fått tak i verksted så nære også.
Jeg og junior prøvde i fjor våres men havnet i Andebu.

Re: 99 turbo -80

Posted: 06 Aug 2015, 16:38
by super'n
Knall fint... Hvis du vil ha det delene blankere kan du polere dem opp til høyglansfinish(nesten som chrome) med polerskive (på drill) og alu polish.

Re: 99 turbo -80

Posted: 06 Aug 2015, 19:16
by targus200
Da får jeg prøve med polerskive og alupolish, men det er vanskelig å komme til inni i alle krokene.
Hva med glassblåsing, er det noen som har erfaringer med det? Jeg vil bare ha de litt blankere.

Re: 99 turbo -80

Posted: 15 Aug 2015, 07:08
by targus200
Han jeg leier verkstedet sammen med har jobbet mye med K-jetroinc innsprøyting og har det meste av utstyr for testing, så han er god å ha :D

Re: 99 turbo -80

Posted: 16 Aug 2015, 07:42
by targus200
Motoren er vist "trimmet" litt :lol:
Image

Re: 99 turbo -80

Posted: 16 Aug 2015, 09:27
by Ingvarjg
High Tech trimming fra fjøsteknisk fakultet avdeling sleggemek? :lol:

Re: 99 turbo -80

Posted: 17 Aug 2015, 07:28
by targus200
Da er turbo/eksosmanifold tatt av, her har det vært sveiset før :roll:
Dette er et kjent problem på turbo modellene. Godt jeg har en ekstra liggende.
Image
Image
Image

Nå skal blokka rengjøres og lakkeres.
Image
Image
Image
Image

Re: 99 turbo -80

Posted: 21 Aug 2015, 09:15
by targus200
Da har jeg prøvd meg med å lakkere forskjellige felt på inca felgene. Slapp av det er bare plastdip :D
Image
Gjorde typisk nybegynnerfeil, ventet til lakken var tørr før jeg tok av tapen :?
Image
Hele felgen svart blank.
Image
Jeg har flere mønster som skal prøves, kanskje med svart matt.

Re: 99 turbo -80

Posted: 04 Sep 2015, 17:33
by targus200
Da er girkassa kommet hjem etter ombygning og forsterkning + montering av diff brems :D
Nå er planen å få satt inn motor/girkasse ila en 14 dagers tid for å få kjørt inn kassa, så den er klar til Dagali.