Verdens beste Saab - Cab

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Verdens beste Saab - Cab

Postby Henning » 31 Aug 2014, 20:37

På fredag sjekket jeg Finn.no - som jeg jo gjør en til 2 ganger i døgnet. Tror ikke jeg er alene om det :D

Så dukket det opp en annonse. Saab 900 Cab 2.1 fra 1993 opp! Jeg så jo ikke etter cab da de alltid koster mer enn jeg har i lomma. MEN denne var priset veldig lavt!!! Hvorfor???

Image

Men jeg klarte ikke å la være - ringte pronto og etter en lengre samtale var den min!!!!!!! Klarte til å med å prute den ned noen kroner.......

Så dro ned lørdag morgen, tok med fruen som var faktisk ikke alt for negativ til ideen!! :shock: De begynner å skjønne Saab alvoret nå.... Og møtte den hyggelige selgeren som hadde til og med polert bilen før salg. Sjekka under , over og inni :D men forelska meg i bilen fra første øyekast - hadde jeg sett rusthull i gulvet hadde jeg fortsatt kjøpt den 8-) OG DET GJORDE JEG!!!!

Image

.kanskje litt sårt at det regnet men jeg var strålende fornøyd. Bilen var så fin og selger så hyggelig at jeg angret momentant på den hensynsløse prutinga mi på telefon, dette var så billig at jeg endte opp med å betale det han forlangte uansett. Resulterte i at jeg fikk med en gedigen verkstedshåndbok :) Karma kalles det!

Hjemme etter en koselig tur med yngstemann - Nyyydelig tur, dog noe risting ved 85 kilometer i timen.... Kommer tilbake til dette.

Image

Image

Image

Fant også ut at OG900 cab har masse med bagasjerom!! plass til en hel haug! det er bra da jeg skal bruke denne bilen alltid!! ingen annen bil kan glede meg mer enn denne... som bruksbil - morro med trimma totakter også - men ikke til hverdager....

Image

Koselig bak - kanskje ikke altfor mye plass til beina, men har små unger heldigvis:) Skulle kanskje vært fint å byttet ut seter foran og bak med skinn......

NOEN SOM HAR ET SETT LIGGENDE????


Image

Fint sted å sitte - rattet er kanskje noe kjedelig - hva finnes her av andre typer? kunne vært fint å jasse opp rattet litt?

Image

Som sagt har jeg sjeldent blitt så fort glad i en bil før, i helgen har jeg kjørt 60 mil - 45 av dem med taket nede 8-) Unga liker den, naboer liker, den, alle egentlig ser hvorfor jeg kjøpte den! ingen negative holdninger - det er fint det.

Image



SÅ til ting som må gjøres / utbedres.

MÅ ha nytt tak. Ser at det finnes på Blocket til 9000,- Men jeg har funnet ett sted i Usa som ser veldig fint ut til 670 dollar som er halv pris. Har noen anbefalinger / tips??

http://www.autotopsdirect.com/Saab-900- ... 00-030.htm

Det er Elektrisk feil. Ny enhet med speedo etc. ble skiftet på verksted i Sverige. Etter dette har det skjedd noen ting, er det noen som skjønner hvor feilen ligger? dette er feil:

Ingen lys i dashbord bortsett fra bensinlampe, fjernlys og hlure blinklys pil.
Venstre sidespeil virker ikke, det høyre virker bra (el speil)
Antennen til stereo virker ikke.

Kan dette ha noen sammenheng?

Det er oljelekk fra motor, har ikke studert nøye enda - bare kjørt 8-) - er det noe standard feil på 2.1 literen? noen som har gode tips / erfaringer her?

Image

Ellers så ser alt veldig pent ut i motorrom, både med motor og karosseri:)

Image

Image


Så er det selvfølgelig rust på hjulbuer på alle fire steder. Her må det enten sandblåses eller kappes bort. Men for enkelhetens skyld - finnes det noe lister å få kjøpt man kan montere etterpå? plast hjulbuer kanter eller liknende??

Image

Det rister i bilen mellom 80 og 90 kilometer i timen, er dette avbalansering eller er det noe annet som forårsaker dette??? Noen som kan gjette?? erfart det samme selv?


Så det var dagens oppdatering, og spørsmål!!! her må dere hjelpe til - dette er jo NY bil i forhold til de andre prosjektene mine:)


Så hvorfor kostet den så lite??? fortsatt skjønner jeg ikke det. Jeg er ihvertfall strååååålende fornøyd, oppført meg som en unge hele helgen. Sankka om bilen alt for ofte, og konkludert med at ALLE burde ha Cab, alle biler burde vært laget som Cab. Cab er fremtiden! Endelig en nyere Saab som kjører og føles som en Saab.

Nå skal dritbilen selges ja :twisted:


Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Eimund » 31 Aug 2014, 23:39

Grattis med ny bil. Jeg vedder en tier på at du har kast i en bremseskive. Da rister det som regel i ett begrenset hastighetsområde. Ellers finnes det en del kule ratt fra tidsperioden.
Vet om flere som har vært i Danmark og fått ordnet nytt tak. Blant annet den gule til Tveiterås.
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Hjelle » 31 Aug 2014, 23:45

Fysst av alt, gratulerer med ny bil!
Sjølv om det er en moderne bil som du seier er den ganske enkel å ha med å gjere. Tippar elfeila i instrumenta ligg i tilkoplingane, er egentlig ikkje so mykje andre plassar feilenkan ligge om ikkje elnettet er pil råte (kanskje derfor den lave prisen??? :p ) Ta ut høgtalaren på førarsida , og sjekk med handla om du finn lause ledningar før du demonterar meir. Er du sikker på instrumentclusteret er likt med det gamle? SAAB mora seg med å gjere mindre forandringar og bytta om enkelte pinnar på forskjellige årsmodellar utan at eg skal seie det skil so mykje på fks. M92-M93.

Ellers vert antenna styrt av radioen, om problemet er elektrisk er det plassen å starte, men like samsynlig er at plastikken på antennepiska er utslitt, men den kan byttast med lettheit. Er uansett lett å finne ut av, går antenna og ikkje piska kjem fram er feilen mekanisk, går ikkje motoren er det nok feil med el ;)
Speil er også temmelig lite avansert, der finns eit 3-poligt kontaktstykke i innerskjermen som styrer dette (eit for el-vindu og eit for el.speil) du kan dele for sjekke om du har spenning fram.
Uansett er det OK koplingsskema i den Bentley manualen for feilsøking, ikkje 100% korrekt alltid men OK som veiledning. Men normalt sett skal det ikkje va noko felles mellom desse tre feila, om du ikkje har store kortslutningr eller lugnande :p

Når det gjeld ratt kan du bruke ratt frå alle 900, både tilbehørsratt og originalratt. Tilbehørsratt krev naturligvis eit anna nav, men kostar ikkje monge kronene. Finns mykje å velge på, mykje er flott og andre er kanskje litt meir, eh, spesielle. Sjølv likar eg best det originale treeika turborattet eller Talladega-tilbehørsrattet i skinn.
Image

Oljelakasjen ser jo kanskje ut til å kome frå mellom blokk og topp? Uansett, er jo berre å gjere reint so finn du vel syndaren. Det klassiske er jo at ventilkåpepakninga lek på desse, men den ser jo OK ut uifrå bildet.

Hjulbuar: Originalt skal det va plastlister med stålkjerne som er fyllte med feitt på desse. Å få taki dei breie listene som skal va på M92-> er litt kinkig etter det eg har sett, men nøyer du deg med dei smale som sat opp til M91 skal ikkje det by på store problem å skaffe nytt frå SAAB. Men beste tipset er vel om nokon har til overs i kjellaren? Personlig synes dei litt breiare listene frå M92 kler bilen betre enn dei tynne gamle.

Ristinga kan som du antydar va hjula, eller rett og slett bremseskive? Prøv okre harde oppbremsingar eller kanskje nokre andre hjul om du har tilgjengelig for å eliminere?

Når det gjeld prisen var det reint sagt svinbillig. Men behovet for ny kalesje dreg nok ned prisen mykje, skal en få gjordt dette på verksted kan en fort rekne med 20 000... Ved valg av ettermarkedskalesje er det jo også viktig å passe på at det ikkje berre er ei solkalesje, men ei som er like isolerande som den som sit der org. om du tenker bruke bilen året rundt :p
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Henning » 01 Sep 2014, 07:45

Eimund wrote:Grattis med ny bil. Jeg vedder en tier på at du har kast i en bremseskive. Da rister det som regel i ett begrenset hastighetsområde. Ellers finnes det en del kule ratt fra tidsperioden.
Vet om flere som har vært i Danmark og fått ordnet nytt tak. Blant annet den gule til Tveiterås.
Takker for tips, skal sjekke bremseskiver - jeg vedder ikke imot :D - fant også firmaet i Danmark du referer til - har sendt de mail, har skjønt at det er ofte litt kronglete å monterer nytt stoff selv, men det er jo morsomt å gjøre slikt selv også da....

Kule ratt fra tidsepoken - ja håper på det, kanskje noen i klubben har noen liggende...???
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Henning » 01 Sep 2014, 07:54

Hjelle wrote:Fysst av alt, gratulerer med ny bil!
Sjølv om det er en moderne bil som du seier er den ganske enkel å ha med å gjere. Tippar elfeila i instrumenta ligg i tilkoplingane, er egentlig ikkje so mykje andre plassar feilenkan ligge om ikkje elnettet er pil råte (kanskje derfor den lave prisen??? :p ) Ta ut høgtalaren på førarsida , og sjekk med handla om du finn lause ledningar før du demonterar meir. Er du sikker på instrumentclusteret er likt med det gamle? SAAB mora seg med å gjere mindre forandringar og bytta om enkelte pinnar på forskjellige årsmodellar utan at eg skal seie det skil so mykje på fks. M92-M93.

Ellers vert antenna styrt av radioen, om problemet er elektrisk er det plassen å starte, men like samsynlig er at plastikken på antennepiska er utslitt, men den kan byttast med lettheit. Er uansett lett å finne ut av, går antenna og ikkje piska kjem fram er feilen mekanisk, går ikkje motoren er det nok feil med el ;)
Speil er også temmelig lite avansert, der finns eit 3-poligt kontaktstykke i innerskjermen som styrer dette (eit for el-vindu og eit for el.speil) du kan dele for sjekke om du har spenning fram.
Uansett er det OK koplingsskema i den Bentley manualen for feilsøking, ikkje 100% korrekt alltid men OK som veiledning. Men normalt sett skal det ikkje va noko felles mellom desse tre feila, om du ikkje har store kortslutningr eller lugnande :p

Når det gjeld ratt kan du bruke ratt frå alle 900, både tilbehørsratt og originalratt. Tilbehørsratt krev naturligvis eit anna nav, men kostar ikkje monge kronene. Finns mykje å velge på, mykje er flott og andre er kanskje litt meir, eh, spesielle. Sjølv likar eg best det originale treeika turborattet eller Talladega-tilbehørsrattet i skinn.
Image

Oljelakasjen ser jo kanskje ut til å kome frå mellom blokk og topp? Uansett, er jo berre å gjere reint so finn du vel syndaren. Det klassiske er jo at ventilkåpepakninga lek på desse, men den ser jo OK ut uifrå bildet.

Hjulbuar: Originalt skal det va plastlister med stålkjerne som er fyllte med feitt på desse. Å få taki dei breie listene som skal va på M92-> er litt kinkig etter det eg har sett, men nøyer du deg med dei smale som sat opp til M91 skal ikkje det by på store problem å skaffe nytt frå SAAB. Men beste tipset er vel om nokon har til overs i kjellaren? Personlig synes dei litt breiare listene frå M92 kler bilen betre enn dei tynne gamle.

Ristinga kan som du antydar va hjula, eller rett og slett bremseskive? Prøv okre harde oppbremsingar eller kanskje nokre andre hjul om du har tilgjengelig for å eliminere?

Når det gjeld prisen var det reint sagt svinbillig. Men behovet for ny kalesje dreg nok ned prisen mykje, skal en få gjordt dette på verksted kan en fort rekne med 20 000... Ved valg av ettermarkedskalesje er det jo også viktig å passe på at det ikkje berre er ei solkalesje, men ei som er like isolerande som den som sit der org. om du tenker bruke bilen året rundt :p
Wow!! takker for utrolig utfyllende svar her Hjelle!! Hvor skal jeg starte med videre spørsmål:)
Er du sikker på instrumentclusteret er likt med det gamle?
Å nei - det er jeg ikke, men skal forhøre meg med tidligere eier, ellers så er demontering av høgtaler foran et godt tips på hvor jeg skal starte.

Hjulbuar: Originalt skal det va plastlister med stålkjerne som er fyllte med feitt på desse. Å få taki dei breie listene som skal va på M92-> er litt kinkig etter det eg har sett, men nøyer du deg med dei smale som sat opp til M91 skal ikkje det by på store problem å skaffe nytt frå SAAB. Men beste tipset er vel om nokon har til overs i kjellaren? Personlig synes dei litt breiare listene frå M92 kler bilen betre enn dei tynne gamle.
Brede hadde jo vært best etter min smak.... men er de så vanskelige å skaffe som du sier må jeg kanskje nøye meg med smale, letinga begynner:)
Ved valg av ettermarkedskalesje er det jo også viktig å passe på at det ikkje berre er ei solkalesje, men ei som er like isolerande som den som sit der org. om du tenker bruke bilen året rundt :p
Jo denne bilen skal gå året rundt, skal behandle bilen med lupe under for å forhindre rust..... da er det godt med løftebukker:) men har sjekket det jeg kan med oppbygging av duk, og det ser ut som det er brukt akkurat det samme som orginalt.... vel ifølge forhandler uansett....
Manufactured using the premium Haartz GERMAN CLASSIC SONNENLAND cloth, which was the factory original topping material for the 1986-1994 SAAB 900 Cabriolet. German Classic Sonnenland cloth is a three-ply composite and is manufactured with a polyester/acrylic twill weave outer fabric, a rubber inner layer and a cotton lining fabric.
Image

Men med det Hulken varmeapparatet som sitter i denne bilen tror jeg ikke frysing akkurat er tema - makan til varmeapparat:)

Morro med cab JA!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Christian Grant » 01 Sep 2014, 08:24

Jeg tror jeg skriver min gratulasjon i denne tråden.
Gratulerer Henning, med det som fremstår som høsten KJØP så langt. (jo her på vestlandet er det høst.)
Kjekt med enda en Saab og mer lesestoff. Har forresten litt tro på karma ved bilkjøp. Veldig bra Henning !!!!
Har intet teknisk å bidra med, men skal være en trofast følger !
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Tore T » 01 Sep 2014, 09:07

Gratulerer med flott bil, Henning !

Så også denne på Finn (Er også medlem i Klubben av "oss som sjekker Finn.no et par ganger om dagen...), og kjente det kriblet.... Men har allerede mer enn nok prosjekter som jeg egentlig ikke har tid til... men tenkte også som deg... Hva er galt med denne da, den ser jo superfin ut, og så BILLIG...!

Har hatt diverse Saab'er, og det er vel ingen tvil om at OG900 er den typen som kombinerer klassisk Saab-følelse og moderne komfort på beste måte. Har riktignok aldrig kjørt Cab'en, og aldri testet 2,1-liter'n... men hører mye bra om den motoren ! Det sies at den ikke er langt inna 2,3i, og har hatt en sånn i en 9000... Savnet ikke noe Turbo i den, den gikk som en kanonkule !

..Og om du vil ha mitt innspill på hvilke ratt du skal ha, så synes jeg tre eikers turboratt av denne typen...
Image
.... er finest ;)

Ellers er jo aldri et Nardi-treratt feil heller da... (Men kan spare meg for trepanelet på dash'en på en OG900)
Image

Gleder meg til å følge denne tråden fremover... lykke til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Hjelle » 01 Sep 2014, 10:07

Henning wrote:
Hjulbuar: Originalt skal det va plastlister med stålkjerne som er fyllte med feitt på desse. Å få taki dei breie listene som skal va på M92-> er litt kinkig etter det eg har sett, men nøyer du deg med dei smale som sat opp til M91 skal ikkje det by på store problem å skaffe nytt frå SAAB. Men beste tipset er vel om nokon har til overs i kjellaren? Personlig synes dei litt breiare listene frå M92 kler bilen betre enn dei tynne gamle.
Brede hadde jo vært best etter min smak.... men er de så vanskelige å skaffe som du sier må jeg kanskje nøye meg med smale, letinga begynner:)
Vel, vanskelig i den forstand at en ikkje kan gå på SAAB å få nye over disk sidan Nyköping er tom... ;) Er foressten ulike delenummer på alle fire også. Men klart, om en brukar litt nettet og sjekkar, eller med bekjente, eller du ikkje trengde dei igår og kan snuble over nokre her og nokre der, so har en plutselig eit komplett sett... Umulig er det ihvertfall ikkje!
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Henning » 01 Sep 2014, 17:50

Ja da er ihvertfall ny Cab bestilt fra USA!

Der røyk det enda mere penger gitt.........


På tide å selge unna noe.... Syklene til unga kanskje
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Verdens beste Saab - Cab

Postby Stein Are » 01 Sep 2014, 18:00

Henning wrote:Ja da er ihvertfall ny Cab bestilt fra USA!

Der røyk det enda mere penger gitt.........


På tide å selge unna noe.... Syklene til unga kanskje
Hahaha, prioriteringene er i orden!
Mye liv og røre på tråden, og selvsagt blir det å følge med selv om jeg (nå skal jeg banne foran hele menigheten) desverre er en av dem som ikke har særlig sansen for cab :roll:
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest