Det ligger litt info om bilen her på Norsk Saab 99 turbo register:
Og her er litt om meg: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1814Jeg har en 1980 99 turbo som har gått i Karlskoga med samme eier fra ny, 17/03-81 til 08-11.
Eieren av bilen gikk bort juli 2011, så det var nevøen som solgte bilen.
Han kunne fortelle at bilen hadde hatt samme mekaniker siden bilen var ny, når mekanikeren byttet jobb fulgte bilen etter, jeg har ikke fått tak denne i mekanikeren, men historien er ihvertfall bra
Chnr: 99 80 60 12768, et ganske høyt chnr på en turbo etter som jeg har forstått.
Produsert i Nystad, Finland. Hvis du vet hvordan jeg kan finne ut mer om bilen ut ifra chnr, si ifra.
Saab museet kunne ikke gi meg noe info i det hele tatt.
Litt om motor: BSI20P05-002222, 98. siste motor produsert dette året.
girkasse: G 45701- 417645, 5 trinns kasse som er beregnet for eksport, første eier av bilen måtte vente i 1 år for å få bilen med 5 trinns kasse, han ble tilbudt en 900 turbo med 5 trinns, men han ville ha en 99 turbo
Jeg er i kontakt med vxl låds jørgen for overhaling og forsterkning av kassa siden den ikke er forsterket fra fabrikken for turbo.
Eller blir bilen brukt så mye som mulig og kommer til å være en rullende restaurering i laaaang tid framover.
Det er 3 stk 99T -80 i Norge tror jeg, 1 i Vennesla, 1 i Larvik(solgt til østfold?), og min. Har du info om flere, gi beskjed.
Det finnes også en internasjonal side for 99 turbo, anbefaler alle og registrere seg her (ser noen her har registrert seg). Her er bilen min: http://www.saab99turbo.com/registry_detail.php?id=444 og her på Garaget.org: http://www.garaget.org/?car=274817
Bilder av bilen etter at den til Norge, det er bare og venne seg til å se rust, for mer skal det bli
Dette ble utbedret hos Seierstad veteran på Hvarnes, de gjorde veldig bra arbeide til en overkommelig pris.
Under begge dørene.
Nedre bærearms feste, begge sider måtte byttes.
Foran og bak alle hjulbuene
Under førerstol.
+ endel andre steder.
Men nok om det negative. Motor, girkasse og drivverk fungerer bra, lakken er ok, interiør er veldig bra og uten tegn til slitasje, og -14 kjørte jeg ca 3000 km uten problemer.
Interiør bilder.
Girkassa er nå til overhaling/oppgradering: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=2252
Nå har jeg fått leid meg verksted ca 5 minutter fra der jeg bor, og nå er det motoren som skal pyntes på.
Hvordan skal jeg få de blankere?