Standard big-block v4

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Standard big-block v4

Postby Vidarhs » 28 Dec 2013, 00:12

Intet nytt under solen,men våger meg.
lurer på om noen her har prøvd/eller tenkt å kjøre 1815/1840 eller 1855ccm,med helt standard deler ellers. En del av oss er forholdsvis opptatt av trim,men hvordan er det å dyrke fram v4ens motor.egenskaper ytterligere.masse fint dreimoment på lave turtall?Finne billige stempler,feks Granada 2,8l.ha komp som orginalbil,orginal kam/ventil og vippearms-stell osv.Kanskje litt mer åpning på eksosen.skulle kanskje gått opp ett hakk på ene ventilen eller begge?(men da er det trim,dette skulle være anti-trim)standard tenning som følger med osv.en liten,god to-portforgasser,så er man i mål.Dette kombineres med standard girkasse med bytte til 9:38 utveksling.
Tenker dette ville gitt en super hverdagsbil med fine landeveis/langtur egenskaper!
Vet at noen Dansker begynte tidlig med denne girkasse utvekslingen,men vet ikke hva de kjørte av motorer?
Finnes Svensker som har bygd storvolum motor(for eksempel Hillbys 2 liters motor,men denne hadde mye trimdeler,stipulert til 110+ hk,så den faller ut.
Noen her har byttet fra standard 1,5 -1,7 l,hvordan føltes det?
virker ikke mye rent volum-messig,men vet det var stor forskjell på 1740-1815ccm motor(moment) når det begav seg i rally.(75 ccm)
Tror det kan bli bra moment i en slik motor,og økt effekt til ett sted mellom 80 og 90 hk,samme turtallsområde som orginalt,men girkassen gjør at bilen skyter fart på lavere turtall+senker turtallet 1500-2000 o/min i motorvei fart.(har ikke forskjellen i hodet)
Hadde vært hyggelig og artig,om noen hadde innspill,evt erfaring med dette!Finnes konseptet allerede i Norge,eller er på vei?

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby Tore T » 28 Dec 2013, 11:05

Hei Vidar!

Spennende funderinger!
Hvis man kunne få til noe sånt, høres det absolutt interessant ut!

Kunne du sagt noe om hvilke boringer og slaglengder det er snakk om på de ulike volumene ?
Finnes det veiv med lengre slag en 1700-veiva?
Nå er V4'n ny for meg, men innbiller meg at det finnes grenser for hvor mye dreiemoment man klarer å hente på lave turtall pga den korte slaglengden... Vil tippe at effekten i rallymotorene hentes ut på høye turtall...?



Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby Vidarhs » 28 Dec 2013, 12:05

Hei! Er på ferie,og har ikke alle tall i hodet,
1500 veiv mener jeg har 58,86mm,1700 veiv har ca 66,7mm slag,ble laget noen ytters få 2liters veiver til motorsport,går å slipe om 1700 veiva til såkalt 2 liters veiv.
men dette medfører også andre råder osv,
1500 og 1700 har samme råder,og borring,men har forskjellig høyde på kryssbolt i stempelet.
1700 veiv og 93mm borring er lik 1815ccm
93,5mm er lik 1840 ccm
94 mm er lik 1855 ccm
Alle disse borringene er innafor,særlig for en gatemotor.Tror det er verdt å teste ut forskjellen!
ja rally-motorene tar det ut høyere opp i registeret,men jo mer volum,desto mer drar det fra bånn av.merkbart
tenker man kunne beholde den rolige karakteren i motoren+lavt støynivå og lite stress!
Eksosen bør ha litt mer flow,men kan lyd-dempes litt ekstra?
Har veldig tro på dette kombinert med girkasse-modifiseringen.
Tenkte dette som et tips.kommer til å gjøre dette selv,men ikke på en god stund.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby Vidarhs » 28 Dec 2013, 19:05

Kan hende jeg er ute og sykler rent motor-teoretisk på slaglengde/borr dia,i forhold til dreiemomentet.men synes det ville være moro og finne ut av det i praksis !

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby Tore T » 28 Dec 2013, 22:55

Klart at mer volum vil gi mer dreiemoment !

Men tommelfingerregelen for motorer ellers (I alle fall "normalt pustende" motorer)... er vel at større slaglengde gir mer moment, men mindre turtallsvillighet...
Nå er jo V4´n veldig overkvadratisk (Større borring enn slaglengde), noe som tilsier at "normal trimming" vil gå på å prøve å få den til å takle mer turtall for å hente effekt... Samtidig er jo en støtstangs-motor ikke det ideelle for høye turtall... Men stivere ventilfjærer og lettere vippearmer osv hjelper jo !

Trimkammer som er laget for å få ut effekt på høyt turtall gir ofte lavere dreiemoment på lavt turtall, så det er neppe veien å gå...
Uansett, størst mulig volum og litt porting av toppene vil helt sikkert gi klar forbedring av effekten på lave turtall...

Blir interessant å se hvis du tester etterhvert !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby Vidarhs » 29 Dec 2013, 11:14

Er bygd og trimmet v4 siden 67/68,ca 45 år. finnes jo en del trimannvisninger/effekt og moment-tall.men egentlig utrolig lite,sett i forhold til aktiviteten.og gir store forskjeller fra for eksempel 1976-2006.
Har sett eksempler på andre motortyper hvor de har lik slaglengde,men den ene er borret opp en klasse(la oss si 200ccm)
Stor-borr maskinen har da merkbart høyere effekt/moment på lave turtall,men taper både effekt/moment oppe i turtallsområde.
Litt av ideen til stor-borr med normal turtall,ligger her.Tror det er lignende resultat med v4en.
Den såkalte 1740 ccm (91mm bor) virker langt mer turtalls-villig og sprek enn 1815 ccm(93 mm)Men tapte en del i bunn og mellomregisteret.(med samme utrustning)
tror fint 1740 er en mer holdbar/riktig motor,men taper på noen punkter.immellom der ligger jo 92 mm bor,som kan være en fin mellomting.
1815 ccm viste seg også å være ganske holdbar,på tross av 3mm overborring.tror saab prøvde seg med 2 liter på slutten av rallyeventyret,feks rac-rally i 1976, for å henge på alle twin-cam motorene med 100+hk.Da holdt hverken motor eller girkasse.(er 100 % sikker på rac,men vet de prøvde 2 liter på slutten)
Fint om man kunne stadfeste litt tall,både på orginal og trim.
Var en ganske lang trim/bremsetråd (fulingen bla på svenske foumet,hvor det kom fram en del)
Har erfaring fra 1530,1740 og 1815 ccm trim+2 stk 1700 moderat trim.forskjeller har det vært.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby Vidarhs » 29 Dec 2013, 11:17

Skulle være ikke 100 % sikker

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby super'n » 31 Dec 2013, 17:36

Hei. Jeg vet at det for ca. 11 år siden gikk en lyseblå tidlig 70talls 96 med 1815/ eller 1850 motor med std. oppsett og bare en to-porter. Bilen hadde et ublidt møte med et autovern på drammensveien. Kompisen min som på den tida drev med v4`ere fikk kjøpt vraket. Motoren ble ikke benytta i noe bil etter det, den stod i flere år i vår felles hobby garasje. Når den hobby garasjen ble avviklet for 7-8 år sida ble motoren solgt, men jeg vet ikke hvem som overtok den. Den bilen var iallefall momentsterk!!!
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby Vidarhs » 31 Dec 2013, 17:54

Bra Super`n! Da er vi flere som har trua?Med mer langbeint girkasse kan det bli ordentlig gromt!

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Standard big-block v4

Postby super'n » 31 Dec 2013, 18:05

Jeg mener det er Jack Ashcroft i statene som selger "torque-cam" til v4, en kam som skal gi veldig positivt utslag på moment, men ikke så mye på hk. Kan jo være en artig kam til en "big bore" v4
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest